Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Reklaamikeeld ülearune
Aasta alguses jõustunud hasartmänguseaduse kohaldumine kaubanduslikele loteriidele karmistas nõudeid, mida esitatakse ka kauplejatele, kes korraldavad üha enam leviva turundusvõttena tarbijamänge. Lisaks tõi see kaasa reklaamiseaduse muudatuse, mis keelab kaubandusliku loterii kui ühe hasartmängu liigi reklaami väljaspool müügikeskkonda, ning müügikeskkonnas avaldatud reklaam ei tohi sisaldada "osta ja võida" stiilis üleskutset osaleda tarbijamängus.
Olenemata oma noorest east on mainitud reklaamiseaduse muudatus praeguseks praktikas tekitanud juba mitmeid probleeme, eelkõige seetõttu, et selle rakendajad ja järelevalvajad tõlgendavad sätteid erinevalt. Nimelt on järelevalve teostajate seisukoht, et hasartmängu reklaami keeld laieneb ka kaubanduslikule loteriile, mille auhinnafond jääb alla 10 000 euro (156 466 krooni), mis on samas hasartmänguseaduse regulatsiooni alt välja jäetud. Paljudele ettevõtjatele tulevad vastavad märgukirjad ja selgitustaotlused aga suure üllatusena. Kahetsusväärselt on kaupleja "osta ja võida" pakkumisest, olenemata selle võidufondi suurusest, seaduse järgi saanud hasartmäng ning erinevate käskude, keeldude ja piirangute objekt. Kuid kelle huvides?
Tarbijaloterii on eelkõige väikeste ja keskmise suurusega ettevõtete võimalus reklaamida oma tooteid ja teenuseid. Ettevõtted kasutavad neid nii oma kaubamärkide tugevdamiseks kui ka tuntuse säilitamiseks. Pikaajalises perspektiivis on need kampaaniad kindlasti tulutoovad. Tarbija saab bränditeadlikumaks ning lisaväärtusena kaasneb võimalus ostule pealekauba midagi ka võita.
Lahendust pakub uus reklaamiseaduse muutmise seaduse eelnõu, mis täiendab kehtivat reklaamiseadust ja mille tulemusel kaubanduslike loteriide reklaami ei käsitleta enam hasartmängu reklaamina. Eelnõu eesmärk on eelkõige vaidlusi tekitavate sätete täpsustamine, aga eks aeg näitab, kas riigikogu selle sel moel ka vastu võtab.
Eelnõu järgi on teistes ELi riikides kaubanduslik loterii täiesti seaduslik, sh selle reklaamimine. Tarbijaloteriisid kasutatakse ühe majandusmeetmena kaubanduse elavdamiseks ja tarbijate seas brändieelistuste kujundamiseks. Ilma reklaamita kaoks selle mõte, sest ütleb ju hasartmänguseaduski, et kaubandusliku loterii eesmärk on kauba või teenuse müügi edendamine kaupade ja teenuste reklaami või siis nende pakkuja reklaami kaudu. Võttes loomulikult arvesse reklaami- ja tarbijakaitseseaduse üldisi reegleid ausa info jagamise kohta.
Autor: Kerttu Sarapuu