Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Vastutustundliku ettevõtluse TOP 2009
Vastutustundliku ettevõtluse edetabeli koostamisega soovitakse toetada ja innustada ettevõtteid, kes oma igapäevasesse äritegevusse ja suhetesse sidusrühmadega püüavad lõimida hoole looduskeskkonna ja ühiskonna ees.
Eeltäidetud ankeedid saadeti Äripäeva Eesti edukate ettevõtete TOP 500s olevatele ettevõtetele, osalema kutsuti ka kõiki teisi valdkonnast huvitatuid.
End avalikult vastutustundliku ettevõtluse perspektiivist hinnata lasta otsustas sel aastal 49 ettevõtet, kelle hulka kuulusid eri suuruse ja tegevusvaldkonna ning nii Eesti kui ka väliskapitalil põhinevad ettevõtted.
Äripäeva edukate ettevõtete TOP 100st (2008) osales vastutustundliku ettevõtluse indeksis vaid 17 ettevõtet, millest võib järeldada, et majandusliku edukusega ei pruugi tingimata kaasneda vastutustundlik mõtlemine ja hoolivus looduskeskkonnast ja ühiskonnast.
Vastutustundliku ettevõtluse indeksis osalenud ettevõtete koondhinne aastal 2009 moodustas 60% ideaalolukorda kajastavast 100 protsendist.
Neljast põhivaldkonnast (strateegia, põhimõtete integreerimine, valdkondade juhtimine ning tulemuste hindamine, aruandlus ja kommunikatsioon) olid keskmiselt tugevaimad ettevõtte strateegia (tulemus 63%) ning tegevusvaldkondade juhtimine (tulemus 62%).
Nõrgimaks osutus tulemuste hindamise, aruandluse ja kommunikatsiooni valdkond (48%), mis praktikas võib tihtipeale väljenduda näiteks selles, et innovaatiliste kogukonna- või keskkonnaalgatuste tulemuslikkust ei hinnata või kui seda tehakse, ei informeerita saadud tulemustest kõiki ettevõttele olulisi sidusgruppe. Raskusi valmistab endiselt ka vastutustundliku ettevõtluse põhimõtete viimine töötajateni ning selle sidumine töötajate tulemuste hindamise ja tasustamisega.
Tegevusvaldkondade juhtimise kohta (kogukond, loodus-, töö- ja turukeskkond), mis analüüsib konkreetseid tegevusi kogukonna, looduskeskkonna, töö- ja turukeskkonna valdkondades, oli enamikul ettevõtetel jätkuvalt palju huvitavaid programmide ja algatuste näiteid. Ka sel aastal oli kõige tugevam tegevusvaldkond töökeskkond, millele järgnes vastutustundlik tegevus turukeskkonnas. Samas võis täheldada, et ettevõtte oskuste, teadmiste, kompetentside tegevusharuga on tegevused veel vähe seotud ning seda eriti kogukonna valdkonnas.
Tulemuste hindamise, aruandluse ja kommunikatsiooni puhul paistis silma, et paljud ettevõtted kajastavad valdkonda oma kommunikatsioonimaterjalides (tulemus 64%), eraldiseisvat vastutustundliku ettevõtluse aruannet annavad välja peamiselt rahvusvahelised ettevõtted suurkorporatsiooni raporti osana.
Autor: ÄP