Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Vähema ressursiga rohkem
Üks viimasel ajal maailmas populaarsust võitnud säästu saavutamise metoodika on LEAN thinking ehk kulusäästlik mõtlemine, mis on kasutusel maailma edukaimates ettevõtetes.
Kulusäästlik mõtlemine on lähenemisviis, mis keskendub väärtust mitteloovate tegevuste kõrvaldamisele. Selle lähenemise eesmärk on planeerida oma tegevust selliselt, et lüheneks aeg, mis kulub tellimuse saamisest toote/teenuse eest tasumiseni. Ettevõte määratleb, millised tegevused loovad väärtust ja millised on üleliigsed.
Ajakasutuse kokkusurumise tulemuseks on firmades suurenenud tootlikkus, lühenenud toote kättetoimetamisaeg, vähenenud kulud, paranenud kvaliteet ja suurenenud klientide rahulolu. Täheldatud on ka uute toodete-teenuste kiiremat kasutuselevõttu, lihtsustunud kontrollitegevust ja paranenud suhteid tarnijatega.
Kulusäästlik mõtlemine aitab kiirendada kõiki ettevõtte protsesse ja saavutada vähemate ressurssidega enamat. Et muutuda tõsiseks "kulusäästlikuks mõtlejaks", tuleb omaks võtta põhimõtted, mis esialgu võivad tunduda võõrana. Kui traditsioonilises ettevõttes määrab juhtkond tegevuse suunad ja muudatused ning töötajad järgivad neid, siis neis ettevõtetes, mis on omaks võtnud kulusäästliku mõtlemise, teevad töötajad pidevalt muudatusi ja juhtkond toetab neid.
Töötajatele antakse vastutus väärtusvoo (väärtust lisavate omavahel seotud tegevuste kogum) eest, mis paneb nad rohkem tööle pühenduma kui traditsiooniline lähenemine. Oluline on, et töötajad suudaksid näha ettevõtet laiemalt kui vaid organisatsiooni struktuuri ja funktsioone.
Näiteks ühes puidutööstuse ettevõttes suutsid töötajad kulusäästliku mõtlemise abil tellimuse täitmise aega vähendada 30 protsenti. Vähenes ka praaktoodangu hulk ja lõpetamata toodangu varud.
Kulusäästlikku mõtlemist saab edukalt kasutada ka teenuste sektoris. Näiteks ühe panga krediidiosakonnas korraldatud kulusäästlikku mõtlemise koolituse tulemusel lühenes laenutaotluste läbivaatamise aeg mitmelt päevalt kuue tunnini. Kui hiljem viidi samas osakonnas läbi LEAN-projekt kogumahus, suudeti sama tegevust vähenda 2,5 tunnile ja ka taotluste läbivaatamisel tehtud vigade osakaal vähenes märgatavalt.
Kulusäästliku mõtlemise edukas juurutamine tõstab töötajate motivatsiooni ja stimuleerib uute ideede tekkimist organisatsioonis. Nende uute ideede juurutamine peakski pidevalt tõstma toodete või teenuste kvaliteeti organisatsioonis.