Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    (Euroopa) liit on, aga eurot mitte

    Eesti teekond Euroopa Liitu on olnud nagu maapoisi pürgimine linna puhtama ameti peale.
    Poisi taluperemehest isa rabas varahommikust hilisõhtuni põllul rasket tööd teha ja ema askeldas laudas-aias samamoodi, et ainult poja elu oleks kergem. Koolid seljataga, saigi poisist esmalt kõrge advokaadihärra assistent, seejärel partner. Linnasaks unistas aga juba viie rikkama advokaadi sekka jõudmisest. Kuid unustas end siis tehtut imetlema.
    Taasiseseisvumisest peale oli Eesti eesmärk pääseda Euroopa Liitu, kõigi suurte hirmude kiuste, nagu iseolemise ja -otsustamise lõpp, ühest liidust teise, Moskva alt Brüsseli alla. Ja kõigi raskuste kiuste me selle ka saavutasime, läbides õpipoisi-, selli- ja meistrikatseid ehk euroraha toel lihvides oma seadusi Euroopa malli järgi ning ettevõtted-asutused euronõuetele vastavaiks.
    Ülehomme täitub viis aastat partnerina liidus, aga eurot meil ikka pole. Sest jäime samuti tolle endise maapoisi kombel ennast imetlema ja saavutatut nautima. Ehk juhtus see, mille eest Äripäev Euroopa Liitu astumise eelõhtul hoiatas - eesmärgi täitudes tekib Eesti tipp-poliitikuil ja ametnikel europohmell.
    Tunnistame, et ka meil olid oma hirmud, ent saime neist üle 2003. aasta referendumiks, soovitades eestimaalastel hääletada Euroopa Liiduga liitumise poolt. Ja, nagu hiljem on selgunud, oli enamikul meie hirmudel suured silmad. Nüüd sõidavad veokid täispaagiga (kes praegu veel mäletab, et enne 1. maid 2004 tohtis paagis olla 200 liitrit kütust), võime õppida ja töötada (oli küll enamjaolt paariaastane üleminekuperiood) mis tahes Euroopa Liidu nurgas ning reisida inimese kombel. Ja tulumaks on ikka meie enda tehtud.
    Aga mis kõige peamine: liitumine andis suurema välispoliitilise kindlustunde, suurema turu meie kaupadele ja teenustele ning hea hoo majanduskasvule. Kahjuks küll ka suurema bürokraatia. Ja hiigelsuhkrutrahvi, aga see on juba teine jutt.
    Praegu seisame silmitsi kahe sellise hirmuga, mida me tollal ette näha ei osanudki. Esiteks euro pidev kaugemale nihkumine. Ikka veel pole täit selgust, mil saame välisilmale ja -investoreile öelda, et meid ei tasu karta, et oleme niisama töökad ja tasakaalukad kui viis aastat tagasi (kui eestvedajad-riigieelarve paisutajad välja arvata).
    Teiseks see, et me ei suuda äragi kasutada kõike seda, mida Euroopa Liidul meile pakkuda on. Näiteks pole meil täit suutlikkust teha liidust saada olevate miljarditega suuri investeeringuid ja turgutada sellega oma majandust - teha seda, mida just praegu raskel kriisiajal väga vaja on.
    Me vallutasime Euroopa Liiduga liitudes alles ühe mäetipu oma paremaks muutumise teel, ees ootab hulk tippe veel.
    Kõigepealt euro, siis elatustaseme kahekordistamine, viie jõukama riigi sekka jõudmine. Pingutused kõige selle nimel on palju tähtsamad ja põnevamad kui iseenda naba imetlemine.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Politseijuht: nõrkustele keskendumine teeb keskpäraseks
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Maag Grupp ja Skeleton Technologies said suure tunnustuse
Leedus toimunud Balti M&A ja erakapitali foorumil anti üle Baltimaade suurtehingute auhinnad, mille pälvisid Maag Grupi tehing HKScani Balti üksuste omandamiseks ja Skeleton Technologies rahakaasamise eest tippinvestoritelt.
Leedus toimunud Balti M&A ja erakapitali foorumil anti üle Baltimaade suurtehingute auhinnad, mille pälvisid Maag Grupi tehing HKScani Balti üksuste omandamiseks ja Skeleton Technologies rahakaasamise eest tippinvestoritelt.
Pinged Lähis-Idas: Iraan sattus rünnaku alla
Reede varahommikul andis oli Iraanis kuulda plahvatusi ja õhutõrjet töötamas, vahendab välismeedia.
Reede varahommikul andis oli Iraanis kuulda plahvatusi ja õhutõrjet töötamas, vahendab välismeedia.