Ettevõtja, mine teisele katsele

Juhan Teder 04. mai 2009, 00:00

Euroopa on kadestanud USA ettevõtluskultuuri ja ameeriklaste ettevõtlikkust. Üks oluline erinevus seisneb suhtumises pankrottidesse. Euroopas suhtutakse neisse kui häbimärki, mida peab kandma aastaid. Hirm selle ees peletab ettevõtlusest eemale, korra läbikukkunu ei julge uuesti katsetada. 2007. a uuringu põhjal on 48 protsenti eurooplastest nõus väitega, et ettevõtet ei tasu asutada, kui see võib pankrotti minna. USAs nõustus sellega 19 protsenti.

Inimesed, kes asutavad uue ettevõtte, riskivad peale oma raha ja vara ka oma reputatsiooniga. Kõige enam muretsevad ettevõtjad selle pärast, kuidas nende pere pankroti korral toime tuleb. Selleks, et toetada ettevõtluse kasvu, tuleks ettevõtete ebaõnnestumisse ja pankrotti suhtuda leebemalt ning vähendada nendega kaasnevaid majanduslikke ja sotsiaalseid tagajärgi. Üht läbikukkumist ei tohiks dramatiseerida - läbikukkunud ettevõte ja läbikukkunud ettevõtja on kaks ise asja.

Uurides legendaarsete ettevõtjate elulugusid, näeme, et enamikul neist eelnes edule mõni ebaõnnestumine või koguni läbikukkumiste jada. Kui nad oleks selle peale käega löönud, siis ei teaks me neist midagi. USAs on keskmine omal jõul miljonäriks saanud inimene elanud läbi üle kolme pankroti või sellele lähedase seisundi. Ebaõnne kogemus võib edasist edu koguni soodustada - inimesed kipuvad õppima eelkõige oma vigadest. Üks Eesti ettevõtjagi on väitnud, et pankrot on kogemus, mida koolist ei õpi ega poest ei osta.

Euroopa Komisjon on rõhutanud, et meie ühiskonnas ei mõisteta piisavalt ettevõtte ebaõnnestumise rolli majanduses. Avalik arvamus seostab ettevõtte ebaõnnestumise tugevalt isiku ebapädevuse või pettusega, sageli lausa kriminaalse tegevusega. Uuringud on näidanud, et vaid 4-6 protsenti pankrottidest on seotud pettusega.

EK hinnangul esineb selline siltide kleepimine ELis nii äriringkondade kui ka õigusraamistiku puhul ning kultuurilises ja ühiskondlikus käitumises. See tekitab põhjendamatuid takistusi ettevõtjaile, kes sooviks uuesti alustada. Analüüsid näitavad, et vaid väike osa ebaõnnestunud ettevõtjaist teeb uue alustamiskatse, ehkki enamik endisi ettevõtjaid eelistaks jätkata ettevõtluses. Et hoiakuid mõjutada ja nn teise võimaluse poliitikat toetada, on EK käivitanud ka veebilehe (toksige Google'is "A second chance in business" ja jõuate kohale).

Mitmesugused näpunäited (uuesti)alustajale ja raskustesse sattunud ettevõtjale, soovitused varaste ohusignaalide märkamiseks ja riskide kontrollimiseks, julgustavad näited edukalt teisele katsele läinud ettevõtjatest ja palju muud huvitavat on kättesaadav ka eesti keeles. Paraku on vist tegemist näitega olukorrast, kus töö on küll tehtud, kuid sihtgruppi ja potentsiaalseid kasusaajaid pole sellest eriti teavitatud.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:04
Otsi:

Ava täpsem otsing