Esmaspäev 5. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Ravimifirmade turundustöö teeb ära tragide naiste MTÜ

Violetta Riidas 07. mai 2009, 06:39

Ravimifirmadel pole vaja oma HPV-vaktsiine
Eestis üldse turundada. Selle töö teevad nende eest vabatahtlikult ära tuntud
naised.Kaks HPV-vaktsiini tootvat ravimifirmat on ilmselt endalegi
üllatuseks saanud Eestis kümmekond kaitseinglit, kes neile lobitööga teed
sillutavad.

Naiste kingitus on väärt umbes 5500 vaktsiinidoosi ehk 10 miljonit krooni aastas - just nii palju läheb vaktsiini Eestis, kirjutas Äripäeva väljaannde Meditsiiniuudised.

Kümmekond noort naist, kes innukalt koos käisid ja juba kuu pärast esimese HPV-vaktsiini Eestis registreerimist emakakaelavähi teemal vestlesid, registreerisid end 2007. aasta kevadel MTÜks Naised Emakakaelavähi Vastu.

Loengud koolides ja osalemine suvetuuril
Nende missiooniks sai tõsta ühiskonna teadlikkust emakakaelavähi ennetamise ja avastamise võimalustest. Suviti tuuritavad nad koos saatega "Laulge kaasa", külmal ajal peavad terviseloenguid koolides. Tänavu kevadtalvel nõudsid nad riigikogus ümarlaual koos naistearstidega aru, kas ja millal riik HPV-vaktsiini riiklikku immuniseerimiskavva lisada kavatseb. Apteegihinnaga maksaks see 35 miljonit krooni aastas - sama summa kulutati eelmisel aastal kogu vaktsineerimisprogrammile. Umbes 7500 tütarlapse immuniseerimine tooks hinna muidugi oluliselt madalamale.

Praegu jookseb eratelekanalites MTÜ tellitud sotsiaalreklaam "Elusana oled sa ilusam". Sotsiaalreklaami võib erinevalt tavareklaamist avaldada ka avalik-õiguslikus meedias ning sellele kehtivad maksusoodustused. Samas on retseptiravimite reklaamimine nii karmilt reglementeeritud, et seda võib näha vaid arsti- või farmatseudikoodiga inimene. Tõsi, vaktsiinidele on tehtud erand. Vaktsineerimist võib reklaamida, kui ei ole ära toodud ravimi ega tootja nime. Selle vastu nad ei eksi.

Katse igat meediakajastust väärtustava MTÜga ühendust võtta luhtub. Naised on kõik reisimas. Gerly Kedelauk teatab, et on Egiptuses. Reet Roos, Maret Soom ja Pille Minev olevat Austraalias ning Heti Tulve USAs. Nende PR-nõustaja Aive Levandi rändab Armeenias. Ta soovitab tutvuda MTÜ veebilehega.

Lõpuks õnnestub leida siiski ka üks Eestisse jäänud MTÜ liige, kes on nõus rääkima. Ida-Tallinna Keskhaigla naistekliiniku ämmaemand Diana Leht kinnitas, et teistest Euroopas tegutsevatest analoogsetest organisatsioonidest ei tea ta midagi.

Kuulnud võimalikust võrkturunduse skeemist, möönas ta, et asi võib jätta tõesti sellise mulje. "Aga selles mõttes on väga hästi, et mina, näete, isegi ei teadnud seda. Ma ei välista, et keegi kuskil maailmas on andnud sellise idee, aga kui meie tulime kokku, siis meie hulgas ei olnud ühtegi ravimifirma esindajat. Niipidi see käima ei läinud," kinnitas Leht.

"Ei mina oska öelda, kas see on võrkturundus, aga see, et haigused tekivad meediasse siis, kui ilmuvad ravimid, on üsna tavaline," kommenteerib ravimiameti direktori asetäitja Alar Irs.

Ravimifirma: meie hoiame madalat profiili
Kahest üht HPV-vaktsiini tootva GlaxoSmithKline Eesti (Glaxo) juht Akshay Mody vajub sügavamalt oma valgesse nahktugitooli, kui kuulis MTÜ põhjalikust meediaplaanist. Ta küsis hämmeldunult: "Mis see on neil siis mingi selline tõsine kutsumus või… Tahaks teada, mis neid motiveerib." Mody kinnitas, et nemad on madalat profiili hoidnud ja panustavad teadlikkuse tõstmisele pigem vähiliidu ja arstide kaudu.

Samas on Glaxo MTÜ tegevust kahel aastal toetanud. Mody sõnul on neil sel aastal eeljutu tasemel plaan ka raadioreklaami toetada, kuid rahataotlust pole nad veel saanud. Jutt on sotsiaalreklaamist "Elusana oled sa ilusam" ja 15 000 kroonist. "Küsimus on läbipaistvuses. Tõenäoliselt saavad nad ise ka aru, et siis on nende usaldusväärsus inimeste silmis suurem," leidis Mody. Ta lisas, et kui nende eesmärk oleks selge ja rahaallikad teada, ei oleks ka probleemi.

Teise vaktsiinitootja, MSD farmakoökonoomika Balti riikide juht Andres Müürsepp on MTÜ suhtes väga positiivne. "Nad on hästi tublid," ütles ta leebelt ja kergelt venitades. "Seal on kümmekond aktiivset naist, kes oma missioonitundest räägivad emakakaelavähist ja et seda on võimalik ennetada," kordas Mercki Eesti juht Konstantin Rebrov juba tuttavat retoorikat.

Küsimusele, kui tihedat koostööd nad teevad, vastas Müürsepp, et nad on MTÜ ametlik toetaja. Liikumise kodulehel ei kajastu erinevalt teistest toetajatest ei Mercki ega Glaxo nimi.

Firmajuht tõrjub võrkturunduse juttu
Jääb küsimus, kui reaalne ikkagi on, et kunagi aastal 1998 said kokku Joseph Monsonego, keegi Glaxost ja Merckist ning otsustasid ühiselt tegutseda. Mõtlesid, et kuna ravimireklaam on väga reglementeeritud, siis rajame parem MTÜdest koosneva võrkturunduse.

Akshay Mody vastab eitavalt. "Ma ei usu. Kui ma vaatan, kui transparentseks on Glaxos kõik need asjad aetud, et keegi ei saaks öelda, et me tegeleme mingi asjaga. Kõik avalikustatakse," kinnitas ta. Tema sõnul ei tohi nad arstidele isegi lilli kinkida.

Sõsarad piiri taga
MTÜ naisliikmed kinnitavad, et nad on täiesti sõltumatud ja omaalgatuslikult koondunud. Kas ikka on?

Näiteks Prantsusmaal tegutseb sarnane organisatsioon 1000 Femmes 1000 Vies. Viimase domeen on registreeritud Pariisis tegutseva günekoloogi Joseph Monsonego nimele.

Monsonego on 1998. aastal ellu kutsutud emakakaelavähist ja selle ennetamisest rääkiva konverentsi EUROGIN (Europan Research Organisation on Genital Infection and Neoplasia) eestvedaja ning selle juurde 2008. aastal loodud organisatsiooni Woman Against Cervical Cancer (WACC) president.

Konverentsi suursponsorid on läbi aegade olnud Glaxo ja Merck - vaktsiinide tootjad. WACC korraldas pool aastat tagasi esimese konverentsi, kus käis Eesti MTÜ esindajana Gerly Kedelauk.


Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
07. May 2009, 07:21
Otsi:

Ava täpsem otsing