Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Liisitud autost raske lahti saada
K-Arvutisalongi üles töötanud ja maha müünud Veiko-Peeter Kargule kolme aasta eest rohkem kui miljonikroonise Lexuse müünud Amserv Auto keeldus liisinguperioodi lõppemisel sõidukit tagasi ostmast.
Kargu Lexus RX 350 jääkväärtus on 440 000 krooni, liisinguleping on investeerimisfirma Incomex Investi nimel.
Kargu ütles, et firmas oli äraütlemist põhjendatud ka sellega, et Amserv Lexuseid enam ei müü ja nende laoplats on sõidukeid täis. Lisaks heideti ette lubatust suuremat läbisõitu, ehkki Kargu Lexus on varustatud spetsiaalse tarkvaraga, mis peaks kasutajat hooldusesse mineku vajadusest aegsasti teavitama. Paraku jätsid Amservi remondimehed vajalikud andmed arvutisse sisestamata ning seetõttu jäi ka auto kasutaja olulise signaalita.
Kargu täpsustas, et ehkki tema koerad olid sõiduki sisustust kriipinud, lasi ta enne auto loodetavat üleandmist kõik korda teha ja Lexus näeb praegu välja nagu uus. Sõiduki ülesvuntsimisele kulus kokku 30 000 krooni.
Kargu sõnas samas, et oli jõudnud enne pettumuse osaliseks saamist Amservilt võtta ka pakkumise järgmise auto liisimiseks. "Arveid nad oskavad küll esitada, aga info ühe laua tagant teise taha ei jõua. Kui korralises hoolduses käisin, öeldi, et pisut suurem läbisõit pole probleem," pahandas Kargu. "Ettevõte peab ikka väga hädas olema, et kokkulepitust taganeb," lisas ta
Amserv Auto ASi kliendisuhete juhi Ene Puki sõnul on selle juhtumi puhul tehtud ettepanek kolmepoolseks kohtumiseks rentniku, liisingufirma ja automüügifirma vahel, et leida lahendus. "Amserv Autol ei meenu juhtumit, kus tagasiostuks oleks esitatud sõiduk, millel on korralised hooldused tegemata. Üldiselt on kliendid hoolduste ja sõiduki heaperemeheliku hoidmisega kohusetundlikud. Sellisel puhul vaidlusi ei esine," vastas Pukk Äripäeva küsimusele teiste juhtumite kohta, mil on keeldutud liisinguautode tagasivõtmisest.
Ehkki esialgu on tegu vaid üksikute juhtumitega, on liisinguautode tagastamise vaidlusi omal nahal kogenud nii Swedbank, SEB, Sampo Pank kui ka Nordea.
Swedbanki liisingudivisjoni juht Gunnar Toomemets ütles, et automüüjad soovivad liisingust tagasi saada heaperemehelikult hoitud sõidukeid. "Kui tegemist on ebaloomuliku kulumise, kokkuleppest ületatud läbisõidu või hoolduse vahelejätmisega, peab klient kulu kinni maksma," selgitas ta.
Nordea Finance Estonia juhatuse esimees Silver Kuus ütles, et kui klient on auto välja valinud, lepib ta müüjaga esmalt kokku läbisõidu. Liisingumaksete graafik koostatakse juba läbisõidust lähtuvalt. "Nüüdeks on ette tulnud olukordi, kus automüüjad on esitanud kasutusperioodi lõppedes tagastatud autodele taastusremondi nõudeid. Seda on aga tehtud põhjusel, et liisinguvõtjad on varasid kasutanud rohkem kui lepingus ette nähtud," tõdes Kuus.
SEB Liisingu juhatuse esimehe Indrek Julge sõnul on viimasel ajal ette tulnud vaidlusi kliendi ja automüüja vahel, mille põhjuseks on autode kulumisaste lepingu lõpus. "Ei oska nende juhtumite arvu öelda. Vast mitte üle kümne," ütles Julge vaidluste kohta.
Sampo Panga ettevõtete panganduse direktor Indrek Puskar rääkis, et pank pole otsese tagasiostust keeldumisega kokku puutunud, kuid automüüjad loevad väga põhjalikult tagasiostu tingimusi ja sellelt pinnalt on puhkenud hinnavaidlusi. "Kuna automüüjaid on palju ja erineva käekirjaga, võib ette tulla nn otsitud põhjusi. Üldjuhul arvan, et soliidsed ettevõtted nii ei käitu," lisas ta.
Tarbijakaitseameti asedirektori Marje Koka sõnul pole seni neile ühtegi kaebust liisinguautode teemal tulnud. "Võimalik, et liisingulepingud on vormistatud ettevõtete nimele, sel juhul ei saagi meie poole pöörduda," oletas ta.
Silberautol on turundus- ja klienditeenindusosakonna juhataja Helena Hyldahli sõnul tagasiostu teema aktuaalne pigem tarbesõidukite puhul, näiteks ülesõidetud kilometaaži või tehnilise seisukorra tõttu.
Kui praegune auto ei vastanud enam meie vajadustele, otsustasin, et ei pikenda enam autoliisingut. Pangast öeldi, et pean auto üks kuu enne liisingutähtaja lõppemist Amservile ette näitama ja kõrvaldama autol nende leitud puudused. Kuu aega tagasi läksin kohale, palusin infoneiul mind suunata õige inimese juurde ja näitasin auto ette. Sain pakkumise puuduste kõrvaldamiseks umbes 20 000 peale. Lasin need tööd ära teha ja jäin liisingu lõppu ootama. Eile (8. mail - toim) lähen siis kohale, annan võtmed ja dokumendid üle. Ja mulle öeldakse, et nad ei võta autot, kuna olen lepingut rikkunud ja nemad midagi teha ei saa. Soovitati suhelda pangaga. Swedbank oli liisinguandjana Amservi sammust väga üllatunud.
Tagasiostukohustus on sätestatud ostja ja panga vahelises liisingulepingus, kus auto vastutava kasutaja kohustuste hulka kuuluvad näiteks järgmised tegevused: auto korralised tehnohooldused peavad olema tehtud tootja antud hooldusprogrammi järgi; auto tagasimüümise soovist tuleb teatada üks kuu ette ning esitada auto müüjale tagasiostueelseks ülevaatuseks-kontrolliks. Muul põhjusel auto ülevaatamiseks esitamine remonditöökojale ei ole sellega võrdsustatud. Ka peab auto olema tehniliselt korras.