Pühapäev 4. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

India valimisraiskamine toimib majandusmootorina

16. mai 2009, 14:41

Peale demokraatia teostamise maailma
suurimas mõõdus ja kuu aega järjest elavdab sellega seotud 3 mld dollari
raiskamine ühtlasi kohalikku majandust SKP 0,5% kasvu jagu.

Kandidaadid ja parteid kulutavad kampaaniale, sealhulgas transpordile, reklaamile, kuulsuste heakskiidu tagamisele ja otseselt valijate ostmisele kokku 3 mld dollarit, hindavad majandusteadlased ja poliitanalüütikud. Viimane USA presidendivalimiste kampaania maksis 2,4 mld dollarit, võrdles eile International Herald Tribune. Täna viimase häältekontrolliga lõppevad valimised miljardi elanikuga riigis vältasid kuu aega.

"Valimiste ajal saab hästi süüa," ütles liikuvas propagandasõidukis helisüsteemide eest hoolitsev 17 aastane Prashant, kelle päevapalk ametis on 200 ruupiat (4 dollarit). Kuigi raha makstakse mustalt, on taksid ühtlased: plakatikleepija saab 3, kandidaatidele loosungeid järgi karjuva kisakoori liige 2-3 dollarit päevas. Maaklerifirma Kotak Securities hinnangul mõjutab valimiskampaania selle aasta kahe kvartali SKPd 0,5% tõusu võrra.

Peale telejaamade, reklaamiagentuuride, lilleäri, maiustuste tootjate, lennu- ja autofirmade ning bensiinijaamade lisab kampaania käivet ka preestritele ja astroloogidele. "Kõik kandidaadid kulutasid raha rituaalidele," rääkis Bangalore`i braahman ja astroloog K.N.Somayaji. Tema teenuseid soovinud kasutada üle 200 kandidaadi, sealhulgas võidujumalanna Kali appikutsumist. Kõige keerukam rituaal, mis ta nende valimiste ajal oma sõnul korraldas, hõlmas 350 preestrit Keralast ja maksis üle 300 000 dollari.

"See on demokraatia oma parimal, metsikuimal ja veidraimal kujul," kommenteeris India valimisi neid vaadelnud Ühendemiraatide väljaande Arab News kolumnist.

Telereklaami eetriaja hind kampaania ajal on ühe uuringu kohaselt tõusnud võrreldes eelmiste valimistega kuni 1500%, seda seoses selle tõhusa propagandavahendi jõudmisega vahepeal ka maakolgastesse. 700 mln valija tähelepanu köitmiseks kuluvad ära ka 400 mln mobiiliomanikku nende seas. Iga päev said nad mitu SMSi nagu: "Mina, Jagat Singh Chauhan, luban Sulle täielikult pühenduda paremale ühiskonnale ja arengule!" Tata Teleservices` SMSide käive tõusis 20-25%.

Kuigi ametlikult on kandidaatidel piiratud kampaaniakulud teatud summaga, minnakse sellest musta rahaga lihtsalt mööda. Musta raha laialdast liikumist kampaaniates kinnitasid parteide esindajad ja riigiametnikud. Valimiste ajal on politsei loonud teedel kontrollpunkte, kus tabatud sularahulasusid on lihtsalt ära võetud, kui selle seaduslikkust tõendavaid dokumente pole esitada.

Karnataka osariigi ühe piirkonna politseijuhi sõnul on nende poolt nõnda konfiskeeritud sularaha üle 3 mln dollari, kahtlustades seda minevat häälte ostmiseks. See on ainult ühe osariigi üks rajoon ning ainult see osa rahast, millega jäädi vahele.

Eestis valimiskampaaniate peale kuluva rahaga võib Indias tehtud kulutusi kirvematemaatika abil võrrelda: valijate arvu vahe on umbes tuhandekordne. Eestis ei raisata inimese kohta sugugi vähem, SKP elaniku kohta aga erineb ligi kümnekordselt Eesti kasuks. Seega ilmselt sarnasele valimisraiskamisele sarnast majanduse elavnemist siin ei järgne.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
16. May 2009, 15:09
Otsi:

Ava täpsem otsing