Kas lennujaamas on maffia?

Viive Aasma 21. mai 2009, 00:00

Lennureisijad on kindlasti märganud, et lennujaamade maksud ei jää enam eriti alla lennupiletite maksumusele. Mida siis tarbija selle kalli raha eest saab? Julgen oletada, et hinna lööb kõrgele lennuohutuse tagamiseks loodud turvasüsteem. Just sellest teenusest tahaksingi rääkida.

Lendasin Pariisist koju. Lennujaama käsipagasi kontrollis taheti minult ära võtta käekotti pistetud väike hanemaksakonserv. Kuna delikatess maksis 20 eurot, ei olnud ma asjade käiguga nõus ja palusin näidata direktiivi, mille alusel minu vara mult võetakse. See ei ole ju vedelik. Lennujaama töötaja keeldus mulle oma teo juriidilist alust selgitamast.

Olin hämmingus ja väitsin, et nii võite ju minult ka saapad ja pesu ära võtta. Küll aga kutsuti kohale politseinik, kes selgitas, et asi on metallkarbis, mille sees pasteet on. Ükski minu pakutud kompromiss, nagu pasteedi ringipakendamine kilesse, selle andmine lennu ajaks personali kätte või järelpostitamine, ei leidnud heakskiitu. Kallis hanemaksapasteet lendas suurde kilekotti, kuhu visati ka teistelt reisijatel ära võetud eksootilised juustud ja teised delikatessid. Ma ei saanud pihku ühtegi paberit selle kohta, et minult midagi konfiskeeriti.

Mõistan, et kui on kokku lepitud, et maksapasteet minu kotis on lennu ajal ohtlik, küllap see siis nii on. Saan aru, et seda kõike tehakse minu raha eest minu enda turvalisuse huvides. Kuid kas ei võiks siiski pakkuda lisateenust tuulepeadele, kes oma 800kroonise lõhnaõli või graveeringuga Šveitsi noa käekotti unustavad?

Eesti põhiseadus ütleb, et igaühe omand on puutumatu. Omandit võib võõrandada ainult seaduses sätestatud juhtudel ja korras üldistes huvides õiglase ja kohese hüvituse eest. Sama ütleb ka Euroopa Liidu põhiõiguste harta. Praegu käib aga piltlikult öeldes legaliseeritud rööv, mida paberites ei kajastata. Keelatud esemete nimekiri on väga pikk ja jätab turvatöötajale palju ruumi ka vabaks tõlgenduseks.

Mul tulid silme ette lennujaama turvatöötajad, kes vahetuse lõppedes mardisantide kombel "saaki" jagavad ja pere ringis reisijatelt ühegi tunnistuseta ära võetud delikatesse söövad. Mis saab reisijatelt ära võetud väärtasjadest, kas needki lähevad lennujaama "maffiale"?

Kui töötajad käituvad korrektselt, siis on midagi viga teenusega seotud määrustes. Oleme siiski lennujaama teenuse tarbijad, kes on selle eest kopsaka summa tasunud ja kel on põhjendatud ootused viisakaks ja suuri rahalisi kahjusid mitte tekitavaks teeninduseks.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:05
Otsi:

Ava täpsem otsing