Juku mänguasjakeskuse omanik pihib: inkassofirma käitus kuritahtlikult

21. mai 2009, 16:49

Hoiatuseks teistele ettevõtjatele rääkis
Eesti suurima mänguasjakaupluste ja beebitarvete keti juht Marko Mägi
Äripäevale inkassofirma nõudmistest, mille järgimine oleks osaühingu Jukat Eesti
hukutanud.

Olgem üksteisega kannatlikud, ärgem lükakem maksmisega hilinevat koostööpartnerit kuristikku, kutsus ta samas üles Eesti ettevõtjaid.

Jukat Eesti OÜ majandab 12 üle Eesti paiknevat Juku mänguasjakeskust, kolme Kaks Karu Beebimaailma nime kandvat beebitarvete kauplust ja nelja laste mängutuba. Möödunud nädalal, mil Marko Mägi ajalehe poole pöördus, näitas maksehäireregister Jukat Eestil kuni miljonikroonist võlga Julianus Inkasso kliendile, millele lisandus ligi 779 000kroonine maksuvõlg. Lisaks oli Jukat Eesti ja Marko Mägi nimi korduvalt läbi käinud Äripäeva veergudel ilmunud pahatahtlike võlglaste tabelis, mille allservas märkis inkassofirma, et koondab ettevõtte vastu nõudeid pankrotiavalduse esitamiseks.

Mis siis tegelikult toimus? Järgneb alasti tõde Marko Mägi selgituses.

Hilinesime 400 000 – 500 000 krooni maksmisega ja meie partner andis nõude üle inkassofirmale. Julianus Inkasso nõudis kogu summa maksmist seitsme päevaga. Püüdsime inkassofirmaga läbi rääkida ja kaubelda neilt välja kahekuulist maksetähtaega. Julianus ei olnud sellega nõus, ainukeseks võimaluseks oleks olnud, et omanik andnuks (kahekuulisele maksetähtajale – toim) käenduse. Omanik seda ei andnud. Nüüd hoiab inkassofirma meid Äripäevas ja maksehäireregistris üleval kui võlglasi, ehkki võlasumma on tänaseks (18. mai - toim) alla 100 000 krooni.

Lisaks helistab Julianus Inkasso läbi meie koostööpartnereid ja räägib, et oleme muutunud maksevõimetuks, ehkki kustutame võlga graafiku kohaselt ning oleme jälginud, et võlgade kogusumma pidevalt väheneks. Ka maksuvõlga oleme püüdnud mitte väga suureks lasta.

Olen nördinud, et inkassofirma otsib meie klientide seast omale lisakliente. Põhimõtteliselt suhtleme oma koostööpartneritega iga päev ja kui korraga maksta ei saa, lepime maksegraafikus kokku. Praegu on mitmed hankijad helistanud ja küsinud, mis lahti on.

Selle ühe nõude puhul, mis Julianusele üle läks, ei olnud meil millegipärast graafikut kokku lepitud, ei oskagi hetkel öelda, miks. Tahaks teisi ettevõtteid hoiatada, et kui firmas vähegi raha liigub, kasutavad inkassofirmad seda kohe ära. Kui võlg antakse inkassofirmale, võiks selle anda korralikule firmale, millega saab rääkida ja maksmise graafikut kokku leppida. Muidu ei pea võlgu jäänud ettevõte praeguses majandussituatsioonis vastu.

Tahan lisada, et ma ei soovi kuidagi õigustada Jukati hilinenud maksmisi oma klientidele, kuid usun, et tänases majandus situatsioonis on nii mõndagi teistmoodi kui varasematel aastatel. Eelnevatel aastatel ei ole Jukat kunagi läinud uude aastasse võlgadega.

Jukati tänased võlgnevused ei ole tingitud kehvadest firmasisestest otsustest ega omanike liigkasuahnusest, vaid käivad koos kogu majanduse kõikumisega. Loomulikult võin rääkida pika jutu, millest või kellest on tingitud meie ajutine rahapuudus, kuid ei ole mõtet halada. Samad probleemid on paljudel. Täna tuleb kõigil tegeleda töökohtade säilitamisega.

Siiski arvan, et üheksakümnendad aastad on möödas. Arvati ju siis, et raha väljanõudmisel tuleb kasutada bandiitlikke võtteid.
Ajad on edasi läinud ning koos sellega ka meie mõtteviis paranenud. Ka sellisel tööl nagu võlgade nõudmine peaks lähtuma vastastikusest mõistmisest ja situatsiooni lahkamisest. Ei saa olla nii, et teine äriühing soovitab jätta maksmata riigimaksed ning eelistada neid.

Inkassole pakkusime võimalikult kiire lahenduse võla likvideerimiseks ja ka selgitasime, miks me seda palume. Täna saangi aru, et kui oleksin eelistanud ainult neid ning jätnud maksmata teistele, oleks neil olnud võimalik leida Jukati klientide hulgast veel omale tööd.
Ka arvan, et avaldades neli nädalat Jukati nime Äripäevas ilmuvas kohustustest kõrvalehoidjate kastis, võimendas inkassofirma võlga üle ning tekitas firmale põhjendamatut kahju. Nägid nad ju, et pidasime väga täpselt maksegraafikust kinni ning maksime isegi natuke kiiremini.

Võib juhtuda, et paljud firmad, mis võitlevad praegu oma allesjäämise nimel ja teevad tubli tööd, võivad tänu sellisele inkassofirma suunatud tegevusele kokku kukkuda. Täna on konkurentsis püsida kõige raskem Eesti kapitalil põhinevatel firmadel. Kui ka pangad on paanikas ning tõmbavad tooli jalge alt, kuidas siis siiski vastu pidada?

Mõte oleks selles, et proovime natukeseks ajaks ära unustada ahnuse ning sellest madalseisust koos välja tulla. Ahnus on ju selle kriisi nimi. Näen iga päev palju koostööpartnereid, kes on valmis olukorda lahendama. Ei ole ka Jukat asunud kohe oma võlgnikelt inkasso kaudu raha nõudma. Ärme anna kuristiku serval seisjatele seda viimast tõuget! Nad ei pruugi ise kuristikku kukkuda. Nii säilitame palju töökohti ning vaatame kaugemale tulevikku, kus näeme pikemaajalist koostööd.

Jukati maksmata summa on tänaseks (20. mai - toim) 55 000 krooni, mille makse on graafiku järgi homme. Tänases Äripäevas oleme jälle ära märgitud, kui kohustusi mitte täitev firma. Arutades seda lugu erinevate ettevõtjatega, olen saanud üheti mõistetava vastuse.
See on põhjendamatu käitumine.

Võlgade sissenõudmisega tegeleva Julianus Inkasso omanikfirma on Julianus Grupp, mille suuromanik (51 protsenti) on meediaärimees Hans H. Luik.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    22. May 2009, 12:17
    Otsi:

    Ava täpsem otsing