Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tallinna Kaubamaja: kokkuhoiu mõju lööb välja alles teises kvartalis
"Esimese kvartali tulemused olid ootuspärased, kuid arvan, et praegu pole Eestis ühtegi kaupmeest, kes saaks selle aasta esimese kvartali tulemustega rahul olla," kommenteeris ta.
Tallinna Kaubamaja sai esimeses kvartalis 52 miljonit krooni kahjumit võrreldes eelmise aasta sama perioodi 68miljonilise kasumiga. Kontserni käive kasvas 3,7 protsenti, 1,52 miljardi kroonini.
Kahjum ei süvenenud Puusepa sõnul pelgalt vaid ostmise vähenemise tõttu. "See tuli tarbimise ja n-ö tarbimisstruktuuri vähenemisest. Kliendid otsivad praegu hoolega hea hinnaga pakkumisi ja allahinnatud kaupa," rääkis ta.
Kahjumi kasv tulenes ka sellest, et suur osa Kaubamaja arenduskulusid langes esimesse kvartalisse. "Mõned osakonnad Kaubamajas on olnud osaliselt kinni renoveerimise tõttu ning Selverite uued kauplused, mis on eelmisel aastal ja selle aasta alguses avatud, ei ole veel käivitunud täies mahus," selgitas Puusepp.
LHV analüütiku Kristo Oidermaa sõnul jäid Kaubamaja tulemused LHV ootustele tugevalt alla, pank ootas kvartalikahjumiks 2,5 miljonit krooni. "Peamine erinevus võrreldes prognoosidega tulenes madalamast brutokasumi marginaalist - tegelik marginaal oli 23,5%, kuid LHV ootus oli 20,8%," rääkis ta.
Suurima pettumuse valmistasid Oidermaa ütlusel supermarketite segmendi ning jalatsikaubanduse tulemused, mis olid tugevalt miinuses, samas kui supermarketitele ootas LHV väikest kasumit.
Kaubamaja tulevikku näeb LHV analüütik paremana. "Kuigi esimese kvartali tulemused olid nõrgad, ootame järgmiste kvartalite jooksul kasumirea paranemist, kuna mõju peaks avaldama efektiivsusprogrammid ning kulude vähendamised," sõnas ta. LHV soovitus Kaubamaja aktsiale on endiselt müük.
Puusepa sõnul ei avaldanud kulude kokkuhoiuks alates eelmise aasta lõpust ette võetud sammud esimeses kvartalis veel mõju. "Oleme ikkagi vähendanud nii koosseisu kui ka palkasid ning mitmes ettevõttes langesid esimesse kvartalisse täies mahus koondamishüvitised," rääkis Puusepp. Kulude kokkuhoiu meetmed hakkavad mõju avaldama teises kvartalis, lisas ta.
Kaubamaja juhi sõnul on kaupmeeste varud turul tervikuna suured ja tehakse jõulisi allahindlusi ning marginaalid muutuvad olematuks. Siiski märkis Puusepp, et sellises mahus allahindlused ei saa kaua jätkuda, sest varud hakkavad kaupmeestel läbi saama.
"Samas ei prognoosi ma mingit uut ostuhullust või -rallit. Tõenäoliselt on eestlased järgmisel sügisel ja talvel väga ettevaatlikud oma ostuotsuste tegemisel," sõnas ta.
Tulemuste parandamise märksõnad on Puusepa sõnul kulud ja efektiivsus. "Kaupmehed peavad õppima nende käivetega ja selle turuga ka efektiivselt kauplema. Meie jätkame kõikidel suundadel, avame sel aastal kaks I.L.U poodi ja jätkame Selverite avamist," rääkis ta.
Suurima kukkumise on Puusepa sõnul teinud autoäri. "Hetkeseis on see, et tuleb leida kõrvale teisi tegevusi või marke, mida müüa ja teenindada," ütles ta.
Puusepp tõdes, et arendustegevusi kulude kokkuhoiu nimel ei plaani nad siiski peatada, sest teisalt on praegu väga õige aeg arenduste elluviimiseks. "Usume, et kes praegu suudavad areneda ja õigeid otsuseid teha, on tulevikus võitjad," rääkis ta.