Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Seebiooperi looja saab uue juhi
Teisipäeva õhtul said maailma suurima tarbekaupade valmistaja ja turustaja Procter & Gamble töötajad elektronkirja, kus neid kutsuti vaatama veebiülekandes tegevjuhi Alan G. Lafley esinemist. Juht teatas, et lahkub 1. juunist tegevjuhi kohalt ja tema asemele asub praegune tootmisjuht Robert McDonalds. Lafley jääb tarbekaubagigandi nõukogu esimehe kohale.
Ehkki ülehomme 62aastaseks saav Alan George Lafley lahkub ametist varem, kui paljud vaatlejad arvasid, ei ole tegemist sunnitud lahkumisega, kirjutas ajaleht The Wall Street Journal.
Lafley on avaldanud soovi juhi kohalt taanduda juba paar-kolm aastat. Pea sama kaua on tegeldud ka järglase otsimisega, ehkki nõukogu pole tema lahkumisest eriti vaimustatud. Tegemist on ju ühe hinnatud tegevjuhiga nii USAs kui ka kogu maailmas.
Seda väidet kinnitab ka tema artikkel tegevjuhi rollist ettevõttes, mis ilmus maineka juhtimisajakirja Harvard Business Review mainumbri kaaneloona.
Maailma suurimale tarbekaupade valmistaja ja turustajale panid aluse enam kui 170 aastat tagasi Inglismaalt Cintinnnattisse emigreerunud küünlameister William Procter ning Iiri päritolu seebivalmistaja James Gamble. Mehed poleks ilmselt kunagi kohtunud, kui nende naised poleks olnud õed - Olivia ning Elizabeth Norris - ning äi poleks peale käinud, et poisid hakkaksid äripartneriteks. Nii sündiski 31. oktoobril 1837 ettevõte nimega Procter & Gamble.
Paljude meie igaõhtuseks kaaslaseks kujunenud seebiooperid on said alguse just sellest ettevõttest. Nimelt sponsoreeris ettevõte 1930. aastatel mitut raadios esitatud kuuldemängu. Tegelikult on ettevõte olnud turunduse innovaator kogu oma ajaloo jooksul.
P&G lugematutest brändidest on 24 käive üle ühe miljardi dollari, neist suurima, 8 miljardi dollari suuruse käibega on Pampers. Meil tuntumatest kuuluvad miljardibrändide hulka Always, Ariel, Braun, Lenor, Duracell, Gilette, Head & Shoulders, Old Spice, Ivory, Olay, Oral-B, Pringles, Tide ja Wella).
Pärast seda, kui Alan Lafley 2000. aastal P&G tegevjuhi ametikohale asus, hakkas ta muutma ettevõtte kultuuri avatumaks ning laienema tuntud kaubamärkide ülevõtmise teel. 2001. aastal võeti üle juuksevärvitootja Clairol, kaks aastat hiljem Saksamaa ilutoodete valmistaja Wella ning 2005. aastal raseerimistarvete tootja Gilette, pärast mida sai Procter & Gamble'ist suurim tarbekaupade tootja maailmas. Gilette'i ülevõtmisega tuli ka kaasa selle üks suuromanikke Warren Buffett, kelle juhitavale investeerimisfirmale Berkshire Hathaway kuulub 3,3 protsenti P&G aktsiatest.
P&G uueks juhiks saab USA armee endine kapten Robert McDonald, kes saab 20. juunil 56aastaseks.
Pärast viit aastat teenistust loobus McDonald siiski sõjaväekarjäärist ning läks tööle P&G turundusse. Ta oli üks esimesi juhte, keda saadeti väljapoole Põhja-Ameerikat - Aasiasse.
Kaks aastat tagasi nimetati McDonald tootmisjuhiks ning samal ajal kujunes temast peakandidaat Lafley järglaseks tegevjuhi kohale.
P&G-l ei ole praegu just kõige kergemad ajad. Mais alandas ettevõte järsult 2010. aasta kasumiprognoosi. Kuid samas käib kõva töö kasumi suurendamiseks. Detsembris avaldati kavatsus ehitada järgneva nelja aasta jooksul 20 uut tehast, mis on tootmisjuht McDonaldi sõnul ettevõtte ajaloo ambitsioonikaim laienemisplaan.
Uuest finantsaastast orienteeritakse ilutoodete divisjon ümber vastavalt tarbijate soole, mille tulemusena soovitakse rohkem tähelepanu pöörata meestele. See divisjon annab enam kui veerandi ettevõtte 84 miljardi dollari suurusest käibest. Samas on müüdud vähem tulusaid brände.
Pikaajalisele investorile oleks aga P&G ilmselt üsna hea valik. Üldise dividendide vähendamise taustal teatati aprillis omanikutulu suurendamises 10 protsenti, 44 USA sendini kvartalis.