Kolmapäev 7. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Kuidas vältida liiklusummikuid?

12. juuni 2009, 20:23

Liiklusummikutel ei ole sageli mingit
nähtavat põhjust. Kusagil pole näha liiklust takistavaid sõidukeid ega
teetöödeks kinni pandud sõiduridu. Sellegipoolest liikusid autod tükk aega
teosammul edasi.

Kui oled sellisesse olukorda sattunud, siis pole sealt mingit kiiret ega lihtsat pääsu. Seda hämmastavam ja ärritavam on asjaolu, et sellistel liiklusummikutel tõepoolest ei olegi nähtavat põhjust.

Selliste fantoomummikute uurimisele on keskendunud Massachusettsi tehnoloogiainstituudi teadlane Aslan Kasimov, kes usub, et suudab ummikute teket matemaatiliselt seletada ning pakkuda välja ka lahendusi nende vältimiseks, kirjutas LiveScience.

Fantoomummikud tekivad siis, kui teel on palju autosid. Tiheda liikluse korral võib ummiku tekke vallandada näiliselt tähtsusetu sündmus. Selleks võib olla kellegi äkiline pidurdus või ootamatu reavahetus. Seejärel võib järgneda ahelreaktsioon ning ummik levib tekkekohalt lainena eemale.

Aslan Kasimov on uurinud varem plahvatuste lööklaineid. Kui ta avastas, et liiklusummikud levivad väga sarnaselt lööklainele, hakkas ummikute tekkemehhanism teda huvitama. Lööklaine ja ummiku vaheline sarnasus andis Kasimovile võimaluse rakendada ummiku uurimisel võrrandeid, mis loodi juba 1950. aastail.

Ummiku tekke ja leviku kirjeldamisel on kõige olulisemad võrrandi muutujad autode kiirus ja liiklustihedus. „Kui ummik on juba tekkinud, siis seda enam lihtsalt lahendada ei saa. Tuleb lihtsalt oodata, kuni olukord laheneb,“ ütles ajakirjas Physical Review E avaldatud uurimuse üks autoreist Morrys Flynn Alberta ülikoolist.

Loodud mudel aitab inseneridel kavandada selliseid teid, kus ummikute tekke tõenäosus on oluliselt väiksem. Samuti on nii võimalik määrata kindlaks kõige optimaalsem sõidukiirus.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
05. October 2009, 10:34
Otsi:

Ava täpsem otsing