Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hitid, aktsiad ja hittaktsiad

    Pihuarvutite tootja Palmi aktsia hind kerkis teisipäeval enam kui poolteise aasta kõrgeimale tasemele, 14,35 dollarile. Rõõmustajate hulgas oli ilmselt ka Bono, sest erakapitalifond Elevation Partners, mille üks parter maailmakuulus popstaar on, ostis vahetult enne jõule 100 miljoni dollari eest ettevõtte eelisaktsiaid, mis konverteeriti märtsis lihtaktsiateks hinnaga 3,25 dollarit tükk.
    Palmi aktsia hind hakkas püstloodis üles põrutama 8. jaanuaril, mil ettevõte demonstreeris Las Vegases toimunud tarbeelektroonika messil juuni alguses turule tulnud nutitelefoni Pre.
    Ehkki esimeste nädalate müügitulemused on valmistanud pigem pettumust, oodati järjekordsest telefonist müügihitti, mille tulemusena on aktsia hind kerkinud viie kuuga üle nelja korra.
    Investeerimisteooria räägib ettevõtete fundamentaalnäitajate määravusest investeerimisel. See kõik on ju õige, aga väga tihti taandub aktsia edu ehk hind üksikute toodete müügiedule ehk hitttoodetele.
    Ilmselt parim näide tootehittide mõjust aktsia hinnale on Apple. Kui tollal peamiselt ainult arvutitite tootjana tuntud ettevõte tõi turule elektroonilise pleieri iPod, maksis ettevõtte aktsia hind kaheksa dollarit. Tänu sellele, et toote müügiedu oli nii tohutu ja vähemalt Ameerika Ühendriikides muutus iPod mp3-mängijate üldnimetuseks, maksis aktsia viis aastat hiljem juba 80 dollarit. Samas hakkas investeerimisüldsus valmistuma juba uueks hitiks, milleks sai mobiiltelefon iPhone.
    Tegelikult oli ka Apple'i varasem edu põhinenud arvutite Apple II ja Macintosh müügiedule. Macintosh suutis aktsia hinda kergitada ka ajal, mil üks asutaja Steve Jobs oli ettevõttest minema löödud ning firmas valitses üsna suur kaos.
    Müügihittide poolest paistabki silma eelkõige tehnoloogiasektor. Motorola mobiiltelefon RAZR, Microsofti operatsioonisüsteem Windows 95 on vaid mõned näited, mis kohe pähe tulevad.
    Hitt-toodete edu ettevõtte aktsia hinnale ei ole mitte üksnes tehnoloogiasektori eripära. Üsna oluliselt on sõltunud müügihittidest ka autotootjate, farmaatsiatööstusettevõtete, aga ka filmitööstusettevõtete aktsia hind.
    Nii olid Fordi suuremateks hittideks (loomulikult pärast Ford T-d) Mustang kuuekümnendatel aastatel, kaheksakümnendate aastate alguses oli selleks Taurus ning üheksakümnendatel sai hitiks linnamaastur Explorer. Tänu viimase müügiedule oli Ford Motor sajandivahetusel tõusmas maailma suurimaks autotootjaks, aga nafta hinna järsu tõusu tõttu ähvardas hiljem saada hoopis tööstusharu hauakaevajaks.
    Mitmete analüütikute hinnangul sai USA autotootjatele (Chrysler, Ford, General Motors) saatuslikuks just müügihittide puudumine viimastel aastatel.
    Müügihittidest võib sõltuda ka farmaatsiakompaniide edu ja aktsia hind. Sektori kuulsaim on ilmselt potentsiravim Viagra, mis lennutas kümme aastat tagasi selle looja Pfizeri aktsia hinna poole aastaga üle 50 protsendi kõrgemale.
    Pfizeri tegelik rahamasin on aga kolesteroolivastane ravim Lipitor, mille müük annab üle veerandi farmaatsiagigandi 48 miljardi dollari suurusest käibest. Ajavahemikul 1997. aasta keskpaigast kuni 1998. aasta keskpaigani tõstis ravim Pfizeri aktsia hinda 102 protsenti.
    Muidugi on ettevõtte majandustulemuste ja aktsia hinna liigne sõltuvus ühest või isegi mitmest müügihitist küllaltki ohtlik. Selle sama Lipitori, aga ka teiste originaalravimite patentide lõppemine mõne aasta pärast on ravimifirma aktsia hinna kukutanud 14,5 dollari tasemele.
    Müügihittide puudumise tõttu on pärast tehnoloogiamulli lõhkemist stagneerunud ka Microsofti aktsia hind. Uus operatsioonisüsteem Vista pole loodetud edu toonud ning esialgu ei paista investoritel usku olevat ka operatsioonisüsteemi Windows 7.
    Selleks, et investor ettevõtete müügihittidest kasu saaks, ei ole muud võimalust, kui hoida silmad lahti. Üsna suurt osa mingi toote edus või ebaedus mängib meedia. Tuleb jälgida, mida kirjutavad väljaanded, mida suurte investeerimisfirmade otsuste tegijad kõige rohkem jälgivad ja vastavalt sellele käituda.
    Pealtnäha paistab, et nii lihtne see ongi. Aga kahjuks see ainult paistab nii.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.