Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Vana veokiga vedajal jäme ots peos
"Veoturul võidavad nüüd need, kel on kasutatud autod," teatas rõõmsalt veofirma Lajos AS omanik ja Eesti Rahvusvahelise Autovedajate Assotsiatsiooni president Einar Vallbaum. Sellise eelise peaks tagama täielikult oma ja korralik kasutatud veok.
Võrdlusena toob veofirma Abiveod OÜ juht Raivo Pukk tuttuued 2-3 miljonit krooni maksvad autod, mille kuuliising on kuni 50 000 krooni. Odavamatel on liisingumakse umbes 25 000 krooni kuus. Võrreldes kasutatud veokitega küsivad sellised "kaunitarid" raha ka lihtsalt seistes - liisingumakset, kaskot ja teisi kuumakseid.
"See kulu tiksub ikkagi: kas lihtsalt platsil seistes või Vene piiril oodates. Igal juhul saab kahe päevaga ligi 4000 krooniga vastu pükse," märkis Vallbaum.
Siiski pidas Pukk kasutatud autode puuduseks nende kulumist ja ootamatuid remondiväljaminekuid. "Kasutatud autoga on kulud üliväiksed kuni esimese remondini või esimese rehvijooksu vahetuseni," lisas ta.
Samas, võrreldes uut liisinguautot ja kasutud veokit, tunnistas Pukk, et esimese kulude tasategemiseks tuleks ühes kuus rabada tööd teha 118-120 tundi ja küsida vähemalt 600kroonist veoteenuse tunnihinda, kuid klient ootab juba 500-550kroonist tunnihinda.
Nii ongi koduturul jäme ots kasutatud autode omanike käes. Sedasi saab hakkama idapiiri taga ja Soomeski, kuid Euroopas, eriti Saksamaal, võib tulla raskusi. Nõutakse seal ju Euro5 normiga mootoreid ja neist kehvema kvaliteediga masinatele väänatakse kaela lihtsalt kõrgem teemaksu - keskkonna kaalutlustel.
Vallbaumi sõnul on vesi kasutatud autode omanike veskile ka Eestis siiski üsna lõdvalt saadav nn must diisel - ametliku diislikütuse värvi, kuid madalama kvaliteediga Lätist riiki imbuv kütus. Vanemad, ühtlasi ka lihtsamad mootorid tarbivad seda kütust ilma vaevata. Uute masinate puhul oleks sellise kütuse tarvitamine mootori häving.
"Vanal masinal pole ju ka elektroonilist tahhograafi ja seda saab ise sättida, kuidas parajasti vaja on," muigas Vallbaum.
"Eks elame päev korraga," tõdes ta märksa tõsisemalt tuleviku pärast ohates.
DSV Transpordi juhataja Jaan Lepp pidas kasutatud masinate võidukäiku loogiliseks. "Üldteada on see, et majandusraskustes on remondiga kombineerimine lihtsam kui igakuise liisingu tasumine," tõdes ta.
"Kasutatud autodega tegutsejad jäävad ellu, liisinguautodega opereerijatele jääb soovida vaid vastupidamist," iseloomustas ta nüüdset veoturgu.
Lepa tõdemusel on praegu majanduses uudne olukord, kus viimased 10-15 aastat toiminud tõed on surnud. Liigselt võetud riskid pöörduvad nüüd riskija enda vastu ja üsna valusalt. See on nagu sõjaseisukord, kus igaüks püüab ellu jääda.
"Kes sel aastal teeb plussi, on väga tubli. Kes jääb nulli, on ka tubli… Ikka väga, väga raske aasta on," iseloomustas ta vedajate olukorda, kus valab õli tulle ka 1. juulist kallinev kütus.
Kui väiksemad kütuse hinnatõusud suudavad vedajad ise alla neelata, siis suuemad tuleb ikkagi kirjutada klientidele kraesse, ohkas Lepp raskelt hinnatõusu tagajärgedele mõeldes.