Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Appi tõttas stiilne viisik
USAst meiegi teleritesse imbunud muutusmängud etenduvad suurriigis erinevatel tasemetel - koledad kodanikud tehakse vähem koledaks ja surevad ettevõtted äratatakse jälle ellu. Läks kõigest natuke üle kuu ja pankrotistunud General Motorsi suured mõlgid kopsiti sirgeks. Saage tuttavaks, uus autotootja on valmis rahva ette astuma!
Eriti on mulle miskipärast meelde jäänud saade "Appi tõtab stiilne viisik", kus seksuaalvähemusse kuuluvad kenad posid aitasid ennast käest lasknud noortel meestel naistele muljet avaldada.
General Motorsiga on kah nii - valede juhtimisotsuste käes kannatanud ja ennast täiesti hooletusse jätnud ettevõte vuntsiti üles ja lasti jälle tegutsema. Enamik halba kaotati ära ja heasse osasse süstiti raha.
Uus General Motors kuulub suures osas USA valitsusele, ettevõtte portfelli jäi neli brändi, nende hulgas ka Chevrolet ja Cadillac, ning 11 miljardi dollari jagu kohustusi. Totaalse muutumise käigus saadi lahti pooltest USA kaubamärkidest, 6000 USA töötajast ja pandi kinni ka 16 tehast. General Motorsi juht Fritz Henderson lubas ka juhtkonda kolmandiku võrra kahandada ja otsustamisprotsessi kiiremaks kujundada. USA valitsusel kulus Detroiti suurettevõtte päästmiseks 50 miljardit dollarit. Imetlusväärne on muutumisprotsessi kiirus - töödeldud ettevõte tuli pankrotikohtust välja kõigest 36 päevaga.
Osalt on USA süsteem igati üllas - nõrgemaid püütakse aidata ja taas tugevaks muuta, sama ideoloogia valitseb ka üldisemalt - peaaegu vahendeid valimata, kaugemasse tulevikku vaatamata üritatakse ka USA majandus üles turgutada.
Aga, kas sellest piisab, kui halvad varad bilansist maha kirjutada ja uus raha sisse pumbata? Kas värvilise pintsaku, moodsate kingade ja uue soenguga endine laiskvorst suudab ka hoolitsetuks jääda ja kas muutused on püsivad? Kahtlane, tavaliselt kukuvad ka suure summa lotoga võitnud inimesed varem või hiljem vanadesse rööbastesse tagasi.
Ka General Motorsi puhul on üsna lihtne halb heast eraldada ja raha juurde anda, oluliselt raskem on muuta ettevõtte kultuuri ja mõtlemist. Aga loodame, et vigadest on õpitud.