Autoparki uuendatakse ettevaatlikult

Tea Taruste 13. juuli 2009, 00:00

Volvo ja Fordi autode ning tarbesõidukite müümisega tegelev Info-Auto müüs tänavu esimesel poolaastal Fordi tarbeautosid kolm korda vähem kui mullu. "Iga auto müümisega on tükk tegemist ja iga müüdud auto on praegu kingitus kliendilt," rääkis ettevõtte turundusdirektor Tiit Lillipuu.

Peugeot Eesti turundus- ja müügijuht Rasmus Tali hindab poolaasta müügi normaalseks. "Ei saa öelda, et müük oleks hea, aga kui suured kaubikud ja treilerid välja jätta, on meie turuosa 16%. Tegime valitud autodele hinnaalandust ligemale 100 000 krooni ja eks see oli ostuotsuse langetamisel määrav," selgitas Tali müügitaktikat.

Tali sõnul suurte kaubikute vastu eriti huvi pole, pigem lähevad kaubaks 3-4 kuupmeetrise mahuga sõidukit. "Hankeid on ikka vähemaks jäänud. Paar aastat tagasi autopargi soetanud ettevõtted küll uuendavad seda, ent mitte enam samas mahus," rääkis Tali. Lillipuu sõnul ostetakse suurte hangete asemel sõidukeid üksikult.

Kui mahtude vähenemisega on veofirmad sunnitud veokiparki väiksemate ja ökonoomsemate veovahendite vastu vahetama, siis tarbeautode müügistatistika seda trendi ei kinnita. Lisaks veokitele on kaks suuremat müügikaotajat esimesel poolaastal nii väike- kui ka suured kaubikud. "Äkki nad ei ole veel väljavahetamiseni jõudnud?" viskas Lillipuu nalja.

Eesti Post korraldas hiljuti riigihanke 90 väikekaubiku ostmiseks. Ettevõtte administratiivdivisjoni juht Kaido Padar oli üllatunud, et praeguses turusituatsioonis tuli vaid kaks pakkumist: Renault'lt ja Škodalt.

"Hankedokumendid võttis välja 18 ettevõtet, aga osales vaid kaks pakkujat. Mõni arvas, et teine edasimüüja teeb pakkumise ja mõni magas kuulu järgi lihtsalt maha. Kuidas saab sellises turusituatsioonis sellist raha hulka maha magada?" imestas Padar. Eesti Posti hanke võitis Renault, kellega sõlmitakse kaheaastane leping.

"Praegu me kaardistame oma transporditegevusi ja pole välistatud, et teeme veel mõne hanke. Meie probleem seisneb selles, et erinevatel aegadel soetatud autopark on väga kirju. Võiks olla 2-3 marki, aga meil on kümmekond erinevat marki: praktiliselt kõik on esindatud," rääkis Padar, kelle sõnul teeb mitmekesine autopark keeruliseks ja ebaefektiivseks autode remondi- ja hooldustööd. "Vaatame tõsiselt oma kulupoolt üle ja kaalume, kas tasub vanemaid autosid remontida või mitte. Pole välistatud, et võtame veel uusi autosid juurde," lisas ta.

Kas müügis on põhi käes ja teisel poolaastal toimub pööre ülespoole? "Fakt on see, et müük pöördub ühel päeval uuesti tõusule. Küsimus on, kas see juhtub kuue kuu, aasta või kolme aasta pärast. Meie poolt on valmisolek kasvuga kohe kaasa minema," kommenteeris Lillipuu ootusi teisele poolaastale.

Tali peab mõni kuu tagasi prognoositud turu kukkumist kahe kolmandiku ulatuses sel aastal mullusega võrreldes reaalseks, ehkki on kuulnud ka pessimistlikumaid prognoose. "Eks aeg näitab, kas tarbijal on pärast puhkuseperioodi ja erinevaid maksutõuse tarbimistuhin täiesti mööda läinud või mitte," lisas ta.

Seoses autopargi uuendamisega on Eesti Post müüki pannud komplekti oma autosid.

Reedeni sai teha pakkumisi 22 kasutatud sõidu- ja tarbeauto ostuks alghinnaga 1,5 miljonit krooni. Sõidukite hulka kuulub 11 veoautot, neli kaubikut, kolm väikekaubikut, maastur ja kolm sõiduautot. "Huvi on tundnud ja masinaid vaatamas käinud viis ettevõtet. Meie huvi on müüa komplektina," rääkis Eesti Posti administratiivdivisjoni juht oli Kaido Padar.

Peugeot Eesti turundus- ja müügijuht Rasmus Tali sõnul on tarbesõidukite puhul kasutatud autode vastu alati huvi olnud, ka headel aegadel, ehkki siis ponnistati uuem osta. Ettevõtted võtavad siiski pigem uusi autosid liisingusse, ehkki kuna ehitussektor on tagasihoidlikum, on ka uusi töövahendeid vähem vaja.

"Praegu on kasutatud masin enam nõutud," rääkis Scania Eesti müügi- ja turundusjuht Alar Prääm. "Eks edaspidi ongi turul nii, et osadele sobib kasutatud vanem masin ka, kuid osadele on kindlasti vaja uut liisinguga autot, et tagada kliendile kvaliteetseim teenus. Eriti oluline on see rahvusvahelisel turul," lisas ta.

Prääm ei usu, et majanduse paranedes kohe kiiresti kasutatud autodest loobutakse. "Buumi ajal püüeldi uue poole, kahel viimasel aastal müüdi üle Eesti liisinguga 1500-1600 autot aastas - see on erakordne! Sellist asja enam ka uues majandustõusus ei tule, edaspidi ollakse konservatiivsemad," nentis Prääm.

Esimese poolaastaga müüdi Eestis automüügi ja -teenindusettevõtete liidu AMTEL andmeil 678 uut tarbeautot. Möödunud aasta esimesel poolaastal müüdi 2488 uut tarbeautot.

Suurim tagasiminek on toimunud raskeveokite (üle 16tonnised veokid ja sadulveokid) müügis, mida on kuue kuuga müüdud 88% vähem kui mullu samal perioodil - 91 senise 754 vastu. Scania, kes mullu oli müügitabeli tipus 234 sõidukiga, sai sel aastal hakkama vaid 21 masina müügiga.

Languselt teisel kohal on väikekaubikud ehk alla nelja kuupmeetrise kaubaruumiga tarbeautod. Neid on kaubaks tehtud kolm korda vähem kui aasta tagasi.

Kolmandal kohal on kukkumises pikapid, mida müüdi pea kolm korda vähem kui aasta tagasi.

Kõige vähem on kannatanud busside müük, mis on langenud 26% võrra. Langusest pool on tulnud kuni 32kohaliste busside müügist. Samas on kasvanud poolaasta lõikes suurte, enam kui 32kohaliste busside müük, mida mulluse 15 asemele on tänavu müüdud 19. 15 neist müüs Scania veebruaris.

Enim on esimese poolaasta jooksul õnnestunud tarbesõidukeid müüa Citro?nil, kes juhib edetabelit 118 masinaga, tal on tihedalt kannul Peugeot 114 sõidukiga.

Mõnevõrra väiksem müügiedu saatis Fordi ja Renault' sõidukeid - vastavalt 61 ja 55 müüdud tarbesõidukit selle aasta esimese kuue kuu jooksul.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:09
Otsi:

Ava täpsem otsing