Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Teine poolaasta vedajaile kui ellujäämisõpe
"Rahvusvaheliselt saavad hakkama need, kes tegelevad toiduvedudega ja koolitarvete vedudega, ning riigisiseselt need, kes seotud teedeehitusega," osutas Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni president ja rahvusvahelisi vedusid tegeva firma Lajos AS omanik Einar Vallbaum järgneva poolaasta trendile.
Seoses eurotoetuste jõudmisega teedeehitusse on nüüd nõutuks muutnud just kallurveod - isegi määral, kus uudse joonena majanduskriisis jääb kalluritest lausa puudu. Mõjuriteks on ümbersõidud Kohtla-Järve suunal, raudteeülesõidud Lõuna-Eestis ning eelmisel aastal kohtuvaidlustega pidurdunud teedeehituste käivitumised.
Teisalt on ehitushinnad üsna maas, mis viib peale teedeehituse ka muude mahtude kasvamiseni, nagu näiteks Ämari lennuvälja laiendatud ehitustööd. "Need on positiivsed näited riigipoolsest toetusest majandusele. Nüüd suudab majandust turgutada vaid riik," tõdes Vallbaum.
Uue suundumusena tõi Vallbaum vedude alal välja kallurvedudest alanud, nüüdseks ka rahvusvahelistesse vedudesse jõudnud hinna kergitamise. "Meie ka juba tõstame hinda. Majanduses on võrreldes kevade langusega jäänud asi seisma ja veidi ka paranenud," oli ta optimistlik.
Liiatigi annab lootust algav kooliaasta ja järgnev jõulueelne aeg. Pealegi süüakse ju alati, sõltumata majandusolukorrast. Seega peaks hästi minema ka toiduvedajatel, arvas Vallbaum.
Muidu optimistlikke noote pakkunud Vallbaum tõi vedajate jaoks mõru pillina välja kütuse magnetkaartide sulgemise, mis sunnib rahvusvaheliste vedude autojuhte ostma kütust välismaal sularaha eest. Teisalt aga puudutab see eelkõige maksuvõlglasi, tõdes ta ja lisas, et Lajosel on selle asjaga korras ning kaardid toimivad.
"Ellu jäävad vaid need, kel on rasvakiht. Paranemist pole näha," jäi ASi DSV Transport juhataja Jaan Lepp alanud poolaasta suhtes pessimistlikuks. Hinnad on langenud, maksud ka, isegi suuremad kukkumised on läbi. Lepa hinnangul on rahvusvahelistes kaubavedudes seis endiselt sant, toiduvedudes - eriti jahutatud artiklite osas -, on kukkumine pehmem.
Tavaliselt on vedajate jaoks magusaim periood september-oktoober-november. Sellele pannakse ka lootusi. Nigelale tarbimisele otsa vaadates ei usu Lepp sellelt sügiselt siiski midagi head tulevat. Vasturohuks oleks vaid tarbimise ja tootmise kasv. Samas ei tasu Lepa sõnul ka riiki süüdistada - riigil pole maailma majandustrendide taustal suuri mõjutushoobasid.
"Tõusumärki ma ei näe. Kindlasti tuleb väga raske talv ja uus kevad. Ma ei oska tõesti muud öelda," ohkas Lepp südamepõhjast.
ASi Tartu Toiduveod juhataja Madis Kers aga praegust olukorda väga hulluks ei pea. "Eks aeg näitab, kes ellu jääb, raske on ju kõigil," märkis Kers.
Teise kvartaliga sarnast toiduaineteveo 20protsendist langust Kers ei näe. Et Tartu Toiduveod tegeleb 40 protsendi ulatuses ka tööstuskaupade veoga, siis selles osas võib Kersi sõnul suuremat kukkumist täheldada.
Koondamisi Kers oma firmas vajalikuks ei pidanud. "Meid eriti aastaaeg ei mõjuta, vahest mõni püha nõks kergitab töömahtu," osutas ta toiduvedude stabiilsusele.
Lillekulleri teenust osutava OÜ Almerston juhi Priit Petersi sõnul on ettevõtte käive eelmise aastaga võrreldes kahanenud ligi 30%, mistõttu tegutsetakse üsna hingamispiiri lähedal.
Petersi sõnul on Lillepood.ee-st lillekulleri teenuseid tellivaid kliente tunduvalt vähemaks jäänud. "Eelmise aastaga võrreldes on käive väiksem ligi 25-30%. Aga raske öelda, kas põhjus on ainult masus või ka juurde tekkinud konkurentides," rääkis Peters.
Lillekulleri teenuse hindu pole firma siiski viimasel ajal alandanud. "Oleme hoidnud kogu aeg madalamaid hindu, sest müüme lilli ainult internetis ja peame hinda terasemalt jälgima kui need, kes lilli ka poodides müüvad. Pikaajaliselt turul olevad konkurendid pole samuti hindu langetanud, küll aga pakuvad uued turule tulijad reeglina madalamaid hindu," rääkis Peters.
"Hakkamasaamiseks kärbime. Olukord on üsna raske. Tegutseme hingamispiiri peal. Oleme laiendanud ka tootevalikut - koostöös Olümpiaga tõime turule tordid. Ja aasta tagasi alustasime tavalise kulleriteenuse pakkumist," rääkis Peters.