Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Riigiabi asemel looduse sääst
Kukruse teelõigu ehituseks Eesti Energia Kaevandustelt (EEK) täitematerjali ostmise tingimused ja selle mõju on pälvinud suurt tähelepanu (vt ÄP, 20.07 ja 31.07).
Teetäite materjali ostis Eesti Energia Kaevandused ASilt Seltsing, mille koosseisu kuulusid aktsiaseltsid Talter, Tref, Teede Rev 2 ja K-Most. Tingimused lepiti kokku sõltuvalt tarnitavatest materjalidest, nende kogustest ja komplekssest kasutamisest. Seltsing aktsepteeris talle tehtud pakkumise ilma transporditeenuseta.
Katendis olevat liivakat purdmaterjali on sobiv kasutada teedeehituses põlevkivikaevandustest pärineva aheraine vaheliste tühikute täiteks. Oluline on välja tuua, et vastupidiselt meedias esitatud väidetele ei ole tegu ehitusliivaga, vaid oluliselt vähem kvaliteetse liivaka purdmaterjaliga, mida karjääris oleks kasutatud maastiku korrastustöödel. Kõik tööd, mis on seotud purdmaterjali kaevandamisega, teeb Seltsing. Seega ei saa sellele rakendudagi ehitusliiva hetke turuhind.
Kui me poleks materjalide kompleksse müügi kokkulepet saavutanud, ostaks tee-ehitaja materjali meie konkurentidelt. Kvaliteetsemat, spetsiaalselt selleks otstarbeks mõeldud ehitusliiva kaevandatakse Pannjärve või mõnest väiksemast karjäärist. Liiva kasutamine kõnealuseks otstarbeks nõuaks üha uute karjääride avamist.
Katendimaterjal ei ole maavarana arvel. Maavara varuna arvel oleva ühe tonni täiteliiva hind oleks 2 krooni ja 20 senti ning kaevandamisõiguse tasu saaks omavalitsus. Me saame pakkuda katendimaterjali odavamalt kui konkurendid, sest materjali saame põlevkivi kaevandamise kõrvalproduktina. Meil pole mingit põhjust pakkuda materjali ettevõttele kahjumlikult. See tähendab aga, et me ei saa siinkohal rääkida riigiabist teede-ehitajatele.
Hankes osalejail oli võimalus tutvuda pakutavate materjalidega. Võitja saavutas hinna läbirääkimiste käigus. Lõplik materjalide hind lepiti kokku lepingu sõlmimisel. Pöördusime ka keskkonnaministeeriumi ja omavalitsuste poole teatega, et Kukrusel kavandatakse kasutada katendist pärinevat liivakat purdmaterjali. Vastuväiteid ei saabunud.
Maanteeameti korraldatavatel remonditöödel kasutatakse kaevandamisjäätmeid peale Kukruse-Jõhvi tee ka Põdruse-Kunda tee rekonstrueerimistöödel ja Aseri viadukti ehitusel. Kaevandamisjäätmete kasutamine ehitustöödel võimaldab vähem avada täiendavaid lubjakivikarjääre ning seega säästa loodusmaastikke.
Autor: Tarmo Tohver