Goldman Sachs vajab sõpra

05. august 2009, 19:42

Goldman Sachsi taolisel terassilmadega
firmal on tavaliselt ükstakama, et Ameerika üldsus teda vihkab, aga ajalugu on
näidanud, et tagasilöökide vältimiseks tuleks taolist vaenulikkust võtta
tõsiselt, arvab Reutersi kolumnist Jonathan Ford.

Konsultatsioonifirma Brand Asset Consultingu uuringu kohaselt on Goldman Sachsi prestiiž üldsuse hulgas kahanenud. Fordi arvates ei ole see nii, seda ettevõtet on hakatud vihkama ning selline suhtumine on muutumas üldiseks.

Kui muusikaajakiri Rolling Stone avaldas hiljuti kaaneloo, mis kirjeldas Goldmani kui „vampiirkaheksajalga“, ütles selle autor Matt Taibbi seda, mida paljud inimesed ettevõttest arvavad – aga värvikamalt ja meeldejäävamalt.

Tavalist Wall Streeti firmadele hea maine muu maailma silmis korda ei lähe. Seni on Goldman esindatud ülihästi võimukoridorides, ettevõttel on hea maine klientide hulgas ja ollakse ka võimeline palkama kõige helgemaid päid, mistõttu see, mida tavaline inimene ettevõttest arvab, ei oma erilist tähtsust.

Vähemalt Goldman ise näib seda uskuvat. Kuid on selge, et nad alahindavad ebapopulaarsuse riski. Risk ei seisne selles, et kliendid võivad minema joosta. Risk seisneb selles, et üldsuse vaenulikkuse tõttu võib ettevõte muutuda populistlike rünnakute märklauaks.

Millises vormis võib seda toimuda, pole teada. Kuid ajalugu toob väga ebamugava paralleeli. 1933. aastal oli heade sidemetega valitsusringkondades, sama võimas ja sama mõjukas firma Morgan. Kuid pärast 1929. aasta krahhi põhjuste uurimist Kongressis muutus Morgan populistlike rünnakute ohvriks ning esialgselt vastupidisele plaanile sundis valitsus erapanga jagama kaheks.

Suurepärases raamatus „The House of Morgan“ väidab selle autor Ron Chernow, et Morgan oli haavatav just sellepärast, et ei võtnud avalikku vaenulikkust tõsiselt ja kui lõpuks võttis, oli juba hilja.

Uus seadusandlus on tulemas ning pole teada, kuidas see mõjub Goldmani ning ülejäänud investeerimispangandust. Kuid Goldman on avalikkuse silmis hämar ja ahne, mis vallandas suure kriisi. See teeb ettevõtte haavatavamaks kui nad kunagi on olnud.

Filmis Wall Street soovitab peategelane Gordon Gekko kollanokast kauplejale, et kui ta vajab sõpra võtku koer. Selline lähenemine paistab olevat tüüpiline ka Goldmanile. Kuid pank vajab siiski veel mõne sõpra, eelistavalt inimest, lõpetab Ford oma kolumni.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
05. August 2009, 19:42
Otsi:

Ava täpsem otsing