Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Finnair ja SAS vanade mallide kammitsais
"Loodan, et Soomele ja soomlastele oluline firma jääb ellu. Minu otsus amet maha panna on äärmuslik appihüüd kursimuutuseks," ütles Hienonen.
Finnair avalikustas reedel oodatust kehvemad teise kvartali tulemused. Firma sai 26,1 miljonit eurot (408 miljonit krooni) kahjumit võrreldes läinud aasta sama perioodi 13 miljoni euro suuruse kasumiga. Käive kahanes ligi 22 protsenti, 427 miljonile eurole ning firma ootuste järgi lõpeb aasta "punases".
Samal päeval teatas ka Rootsi lennukompanii SAS, et juulis kukkus nende reisijate arv läinud aastaga võrreldes 14,1 protsenti. SAS avaldab teise kvartali tulemuse sel kolmapäeval.
Nagu prognoosib Taani Sydbanki lennundusanalüütik Jacob Pedersen - ilus lugemine see pole. Analüütiku sõnul küünib SASi puhaskahjum teises kvartalis 1,1 miljardile Rootsi kroonile (1,65 miljardit Eesti krooni) võrreldes läinud aasta 411 miljoni krooni suuruse kahjumiga.
SASiga sarnased hädad - reisijate arvu vähenemine ja sisemised probleemid ametiühingutega - annavad järjest teravamalt tunda ka Finnairis.
"Paljud struktuurid ning ka firma kultuur on kujunenud täiesti teistsugustes oludes," ütles Hienonen, pidades silmas häid aegu, mil rahvuslikud lipukandjad ei pidanud konkurentsi pärast muret tundma. "Nendega me praeguses konkurentsisituatsioonis enam toime ei tule, kuid muudatuste tegemine on osutunud äärmiselt keeruliseks. Mõned personaliorganisatsioonid pole ilmutanud mingit soovi kohaneda," rääkis Hienonen. Muu hulgas jäi katki Finnairi paari aasta tagune plaan võtta 500 stjuuardessi praeguseks tegevuse lõpetanud Eesti tütarfirma palgale.
Finnair on käivitanud kokkuhoiukava, millega loodab aastas säästa 200 miljonit eurot (3,1 miljardit krooni). 120 miljonit sellest peab tulema personalikulude arvel. Firma seitsmest ametiühingust oli reedese seisuga palgakokkulepe saavutatud vaid tehnilise teeninduse ala töötajatega.
Hienoneni sõnul on kogu lennundus kõigi aegade sügavaimas kriisis, mis ei ole ajutine ja millega ka Finnairil tuleb kohaneda. Viimasest sõltub, milline ja kui suur lennufirma Finnair tulevikus on ning kui hea on tulevikus soomlaste lennuühendus muu maailmaga.
Et Hienonen ise käega lõi, teeb analüütikutele muret. "Tal oli tahtmist ja tarmu firmat õiges suunas arendada," kommenteeris Soome meedias lennundusala analüütik Jaako Tyrvainen. "Kui juba Hienonen firma struktuuri muuta ei suutnud, siis ma ei tea, kes seda suudaks," lisas ta.
Nelja ametis oldud aasta jooksul viis Hienonen ellu strateegiat, mille keskmes oli reisijate koondamine Euroopast Helsingisse, et nad sealt Finnairiga Aasiasse lennutada. Firmas käivitatud kokkuhoiukava raames lõpetati 2008. aastal ka Finnairi Eesti tütarfirma Aero Airlines tegevus.