Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kolleegi eelistamine säästab raha
Et töötaja oleks motiveeritud tegelema lisaks oma põhitööle koolituste korraldamisega ning saaks õpetatava grupi juhtimisega paremini hakkama, tasuks organisatsioonis teadmisi edasi andvaid inimesi õpetajarolliks ette valmistada.
Sisekoolitajate väljaõpetamise puhul algab kõik kommunikatsioonist, ütleb Nor-
dea Panga koolitusjuht Ketlin Ilves. Varem pangas sisekoolitajana töötanud Ilves organiseerib nüüd teiste sisekoolitajate tööd. "Tihti hüpatakse üle sellest, et töötaja peab ennast samastama organisatsiooni eesmärkidega. Töötajad peavad mõistma, et nende tegevused või tegemata jätmised on otseselt seotud ettevõtte tulemuste ja seatud eesmärkide täitmisega," rääkis Ilves.
Teine oluline teema on sisekoolitajate toetamine. Uues rollis töötaja peab esinemiseks emotsionaalselt valmis olema ja koolitusjuht saab abistada teda sisekoolitaja tööks vajaliku ettevalmistamise osas - näiteks teabega, mis tagab koolituse edu ning "tööriistadega" grupiprotsesside juhtimiseks. Nordea Pangas on koostatud algajatele sisekoolitajatele töövihik vajalike näpunäidetega.
Ilvese soovitusel võiks esimesel korral grupi ette minnes kaasas olla koolitusspetsialist, kes vajadusel aitaks keerukast situatsioonist välja tulla.
Vastasel juhul võib esimene koolituskord läbiviijat liialt hirmutada. Algajal koolitajal võib puududa oskus reageerida gupi esitatavatele küsimusterahele. "Kui ühtegi ebameeldivat emotsiooni ei teki, annab spetsialist koolituse lõpus tagasisidet, mis on samuti oluline," rääkis Ilves.
Sisekoolitajaks tuleks valida inimene, kes on motiveeritud oma teadmisi kolleegidega jagama ja nende õppimist toetama, kes ei karda grupi ette minemist ning kellel on organisatsioonis autoriteet, leiab Ilves. Nii on sageli sisekoolitajateks osakondade juhid, kellel on tänu oma positsioonile autoriteet olemas.
Sisekoolitajaid nagu teisigi septsialiste tuleks kindlasti tunnustada. "Ei tohi olla suhtumist: inimene teeb ju oma igapäevast tööd. Spetsialisti jaoks tähendab oma igapäevatöö lahtirääkimine vajadust see põhjalikult läbi mõelda ning mõtestada, kuidas vajalikud teadmised teistele edasi anda. See aga võtab aega ja aeg selleks tuleb leida oma igapäevaste tööülesannete kõrvalt," rääkis Ilves.
Heateenindus.ee konsultant Anneli Kaljurand, kes korraldab koolitajana tegutsema hakkavatele inimestele ettevalmistuskursusi, leiab, et pikki aastaid firmas töötanud kogenud spetsialist, kes hakkab edasi andma oma teadmisi, vajab enne kolleegide ette astumist koolitamise jaoks vajalikke nippe.
"Kuna inimeste võime infot vastu võtta on erinev, peaks sisekoolitaja teadma, kuidas osalejad kuulama panna. Oluline on teada ka grupiprotsesse. On täiesti loomulik, et grupis tekib teatud hetkel vastupanu. Koolitaja peab teadma, kuidas seda õhutada, nii et see kulmineeruks, et pärast seda oleks võimalik edasi minna. Või kuidas olukorrast muud moodi üle saada," rääkis Kaljurand. Kui vajalikud nipid puuduvad, võib õpetamine vastupanu tõttu anda negatiivse emotsiooni. Kui vastupanu aga üldse ei teki, ei õppinud osalejad arvatavasti midagi. Kuulajad jäid esimesse pealiskaudsesse faasi, mil küll passiivselt kuulatakse, aga praktilist teadmist ei omandata, selgitas Kaljurand sisekoolitaja jaoks vajalike oskuste omandamise tähtsust.
ASi KPMG Baltics personalijuhi Airi Aunbaumi sõnul on globaalses ettevõttes paljud protseduurid, sealhulgas ka sisekoolitajate ettevalmistamine, ühtsete reeglitega ette kirjutatud. Ettevalmistamisel antakse teadmisi nii õpetamisoskuste kui ka tehnilisi valdkondi puudutavate küsimuste osas.
144 eri riigis tegutsevas ettevõtete võrgustikus ongi valdavaks erinevat sorti sisekoolitused, väliskoolitusi ja -koolitajaid kasutatakse vähe. "Sisekoolitajate eelistamine on meie spetsiifikast lähtuv. Meie omad inimesed tunnevad valdkonda kõige paremini, nii et nad on parimad teadmisi ka teistele edasi andma," rääkis Aunbaum.
KPMG Eesti filiaalis tegeleb sisekoolituste korraldamisega umbes 5-10 protsenti töötajatest. "Sisekoolitajaks olemine annab töötajatele põhitööle lisaks vaheldust. See on inimeste enda soov, see aitab neil kiirel ajal tasakaalu säilitada ning pakub sisemist rahulolu, vähemalt nii räägivad töötajad ise. Enda harimine on üks töö tegemise oluline eeldus ning koolituskarussellis osalemine on ainult tervitatav," rääkis Aunbaum.