Tallinn kaalub kesklinnas piirkiiruseks 40 km/h

24. august 2009, 10:26

Autode piirkiiruse langetamine kesklinnas
40 kilomeetrile tunnis vähendaks liiklusõnnetustes hukkunud jalakäijate arvu
viiendiku võrra, vahendas Tallinna linnavalitsus värsket uuringut.

Inseneribüroo Stratum ja Tallinna Tehnikaülikooli teadurid uurisid, millist mõju avaldaks liiklusohutusele, kui suurimat lubatud kiirust kesklinnas vähendada 50-lt 40-le km/h, teatas Raepress.

Stratumi spetsialisti Dago Antovi sõnul on väiksema kiiruse puhul autojuhtidel rohkem aega keerulises olukorras reageerida. Ka õnnetuse raskusaste sõltub sellest, mis kiirusega teisele otsa sõidetakse. "See on puhas loogiline füüsika," ütles Antov. "Kiiruse vähenemine kaks korda annab energia vähenemise neli korda. Õnnetuste arv jalakäijatega väheneks 20%. Kiirusel 50 km/h on jalakäija tõenäosus ellu jääda 30%, kui aga kiirus on 40 km/h, siis on vastupidi – tõenäosus surma saada on vaid 30%," väitis ta.

Uuring käsitles kolme varianti, kuidas vähendada piirkiirust kesklinnas. Esimese puhul vähendatakse kiirust 40 km-ni tunnis kogu kesklinna tasulise parkimisala piirides, välja arvatud vanalinn, kus säilib õueala režiim. Aastail 2006-08 oli selles piirkonnas keskmiselt 136 inimkahjuga liiklusõnnetust. Tuleks paigaldada 20 liiklusmärki, mis läheks maksma 40 000 krooni. Võib arvata, et selle variandi rakendamine tekitab autojuhtides vastuseisu, ka oleks mõnel magistraaltänaval ilmselt vaja rakendada kiiruskontrolli, teatas Raepress.

Piiramise idee autor, kesklinna vanem Marek Jürgenson juhtide vastuseisu ei karda. "Kui mõtte välja käisin, järgnes sellele suur meediakajastus," ütles ta. "Inimesed, kes muretsevad elukeskkonna pärast, toetasid mu mõtet, nn sündinud kummivilistajatele see aga muidugi ei meeldi. Kes arvavad, et maanteel võib 20 km kiirust ületada, ilma et autojuhiluba ära võetaks, mõtlevad nii ka linnas," sõnas ta.

Dago Antovi kinnitusel arvavad paljud, et suurematel kiirustel läbib teed rohkem autosid. "Ent siis suurenevad ka autode pikivahed," selgitas ta. "Maksimaalne läbilaskevõime jääb just 40 kanti. Jutud, et ummikud suurenevad, on puhas jama, sest ummikud ei teki sirgel teel, vaid ristmikel. Pole vahet, kas ristmikule jõutakse 40 või 50ga," ütles Antov.

Teise variandi puhul langetatakse piirkiirust vaid Tallinna südalinnas, välja arvatud vanalinn. 2008. aasta algusest on saanud südalinnas surma või vigastada 43 inimest. Siis tuleks paigaldada 25 märki 50 000 krooni eest. "Autojuhid neelaksid selle variandi lihtsamalt alla, kuid liikluse ohutus märgatavalt ei väheneks," nentis Marek Jürgenson.

Viimase variandi puhul kehtestub piirkiirus kesklinna tasulise parkimise alal, senine 50 km/h säilitatakse aga Tartu mnt, Narva mnt, Paldiski mnt, Endla tänava, Gonsiori tänava ja Pärnu mnt lõikudel. Kui magistraalid välja arvata, oli kesklinnas aastatel 2006-08 109 vigastatute või hukkunutega liiklusõnnetust. Piirkiiruse vähendamine viiks liiklusõnnetuste arvu seal 11 võrra väiksemaks. Selle lahenduse puhul läheks vaja 65 märki ja see maksaks vähemalt 130 000 krooni.

"Jalakäijatele ohtlikeim ala Viru ringist Kosmoseni välja oleks alandatud kiirusega," selgitas Jürgenson. "Sättida tuleks ka 150 000 krooni eest fooriprogramme, et saaks sõita n-ö rohelises laines," lisas ta.

Uuring saadeti linnavalitsuse teatel ka liiklusega seotud ekspertidele, kellest enam kui pooled toetasid kiirusepiirangut. "Keegi keskkonnaministeeriumist arvas, et kiiruse langetamine mõjub saastavalt," rääkis Dago Antov. "Kuid kõige rohkem kulutab auto kütust ja saastab just kiirenduste ajal. 40ga sõites kiirenduste kestvus lüheneb," märkis ta.

Tehnikaülikooli professori Ilmar Pihlaku kinnitusel on piirangule kuluv raha inimelu väärtusega võrreldes tühine. "Täies elujõus hukkunu läheb riigile maksma kaheksa miljonit krooni, invaliidistunu kümme miljonit. Selle kõrval on 300-400 000 krooni köömes," kinnitas ta.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. August 2009, 10:46
Otsi:

Ava täpsem otsing