Neljapäev 8. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Meditatiivne paus kunstisaalis

Ragne Nukk 28. august 2009, 00:00

Adamson-Ericu muuseum on varemgi korraldanud Jaapani maali näitust, 2005. aastal. Ka Hatanaka esines siis ühe tööga, mistõttu hakati mõtlema päris isikunäituse korraldamisele.

Kokyo Hatanaka töötab Kyoto kunsti- ja disainiülikoolis nihonga õppejõuna ning on avaldanud raamatuid nihonga esteetikast ja ajaloost.

Hatanaka vanemad töötasid budistlikus templis, kus möödusid noore poisi lapsepõlveaastad. Budistlik religioon ja maailmanägemine jättis Hatanakale sügava mulje, mis väljendub ka tema maalide meeleolus ja sõnumivalikus. Hatanaka tööd on väga graatsilised, läbimõeldud ja äärmiselt tundlikult esitatud.

Kunstnik ise ütleb, et meditatiivne sisseelamine maalimisse algab juba pigmentide segamisest. Kuigi kaasaegses nihonga maalis kasutatakse ka õlivärve ja akrüüli, lähtub Hatanaka looduslikest pigmentidest, kandes edasi sajandivanuseid maalitehnilisi traditsioone.

Nihonga maalid on ülimalt vastupidavad: neid ei pea säilitama klaasi all, nad säilitavad oma algsed omadused ka sajandite pärast ja taluvad otsest päikesevalgust. Meil tavapärase õlimaali säilitamistingimustega võrreldes on see erakordne. Hatanaka ise usub oma töid säilivat ideaalses seisundis vähemalt 500 aastat.

Jaapani maalikunst on üks vanimaid ja hõlmab paljusid stiile ja žanreid. Nihonga ise on klassikalise Jaapani maalikunsti koondnimetus, mis võeti kasutusele 19. sajandil. Vanadest traditsioonidest lähtuv nihonga vastandus läänest eeskuju võtvale yoga'le.

Meiji restauratsiooni all tuntud perioodil 1868-1912 muutus senini suletud ühiskonnaga Jaapan avatuks, mis tähendas lääne kultuuri jõulist sissevoolu koos tööstuse moderniseerumisega. Seetõttu sai oluliseks vanade traditsioonide säilitamine ja nende edasiarendamine tohutute muutuste keerises.

Nihonga eesmärk ei ole ainult traditsioonide säilitamine, vaid nende edasiarendamine ning erinevate mõjude sünteesimine maaliloomingusse. Uuem nihonga maal on üle võtnud näiteks lääne perspektiivi kujutamise, mida võib näha ka mitmel Hatanaka tööl.

Jaapani maalikunst on väga esteetiline. Kolm kõige olulisemat märksõna Jaapani esteetikas on wabi, sabi ja y?gen. Tihti nimetataksegi Jaapani esteetikat wabi-sabi'ks, mis eesti keeli tähendab püsitu ilu. Wabi-sabi seostub kõigega, mis on hetkeline ja igavesti muutuv. Yugen viitab graatsiale ja õrnusele.

Hatanaka maalid kombineerituna nende ideedega ja budistliku mõttega pakuvad võimaluse kiires argipäevas väike meditatiivne paus teha.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:03
Otsi:

Ava täpsem otsing