Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Raudlind lendab aeglaselt, aga kindlalt
Boeingu parim müügiartikkel, uutel tehnoloogiatel ehitatud 787 Dreamliner pidi veidi enam kui aasta tagasi maakera õhumasse vallutades olema maailma kõige kütusesäästlikum lennuk. Seda kõige muu kõrval tänu oma liitplastikust kerele tavapärase alumiiniumlahenduse asemel, mida varem reisijateveoks kasutatud pole. Eelmise aasta suve hakul jäid õhuruumid siiski vallutamata ja on seda tänaseni.
Investoritel on vahel ikka raudne närv ja sügav usk mõnesse ettevõttesse. Siinkohal tuleb seda öelda ka kõigi lennukompaniide kohta, kes on end uue mudeli tellimisjärjekorda seadnud, sest Boeing on juba viis korda kauaoodatud lennukimudeli väljatulekut edasi lükanud.
Eelmisel neljapäeval avaldatud uue ajakava järgi peaks 787 Dreamliner esimese testlennu tegema juba sel aastal, et järgmise aasta viimases kvartalis ka tellijateni jõuda. Päris kindel saab lennuki valmimises olla muidugi alles siis, kui proovisõit tegelikult toimub ning raudlinnu ehituses ja liikumises uusi vigu ei avastata.
Boeing 787 Dreamliner on kokku pandud jupikestest, mis toodetud kõikjal üle maailma. Üksnes päris suurte lennukikere osade ehitajaid on kokku üheksa ning neile lisandub lugematu arv mootorite, sisustuse ja igasuguste pisividinate tootjaid ning massiivse elektroonika ehitajaid. Näiteks on lennuki nina ehitatud valmis koduses USAs, kuid juba järgmine keretükk enne tiibade algust hoopis kaugel Jaapanis. Lennuki tiibade ehitusse on oma panuse andnud vähemalt kuus tootjat ja seda nii USAst, Jaapanist kui ka Koreast. Polegi väga imestada, et tükid omavahel kokku sobida ei taha ning monteerimine on hilinenud - hilinesid ju ka mõned lennukiosad.
Kui lugeda mudel 787 tehnilisi andmeid, võib muidugi aru saada, miks seda nii suure innuga oodatakse ning miks on ette tellitud juba enam kui 850 lennukit. Tegemist on tõepoolest uue aja lennumasinaga. Uus õhusõiduk on teistest samades mõõtudes mudelitest 20 protsenti kütusesäästlikum ning eraldab kõigi loodusesõprade rõõmuks ka umbes viiendiku võrra vähem heitgaase. Iga reisija kohta vähendab uus taevalaotuste vallutaja kulutusi umbes 10 protsendi jagu ning ka tavapärane hooldus peaks olema umbes 30 protsendi jagu odavam. Lennuki ehituses on kasutatud rohkem plastikut varasema alumiiniumi asemel, mis muudab kere oluliselt kergemaks.
Uudis uuest, loodetavasti viimasest edasilükkamisest pani aktsiaturu juubeldama ning viis Boeingu aktsia 8,4protsendilisele tõusule. Seda vaatamata hiiglaslikule, 2,5 miljardi dollarilisele trahvile, mille lennukitootja oma kolmanda kvartali tulemustesse on sunnitud kandma.
Siiski peaks proovilendude õnnestumise korral Boeingut ootama viisakas käive ja trahvile vaatamata ka kasum, nagu lennukiehitaja eelmisel reedel kinnitas.
Paremat käivet ootavad ka lennukiosade tootjad, kelle aktsia hind koos Boeinguga neljapäeval tõusuhoovust nautis. Mootoriosade ehitaja Precision Castparts kerkis 10 protsenti ja mitme lennukiosa valmistaja Spirit Aerosystems 7 protsendi jagu.
Kuigi lennuki lennukas hilinemine on nii mõnegi tellija päris masendusse viinud, on nad tegelikult ka tänulikud, et Boeing kõik vead parandada püüab ning uut lennukatastroofi ei sepitse. "Mõistame vajadust ehitada parim ja võimalikult ohutu lennuk, kuid sellise pikkusega viivitus on suure lootusetuse - et mitte öelda frustratsiooni - allikas," teatas esimeste lennukite saaja All Nippon Airways eelmisel nädalal.
Veel üks hilinemine oleks ilmselt nii aktsionäridele kui ka tellijatele viimane tilk karikas. Usutavasti on Boeing nüüd ka planeerimise selgemaks saanud ning enne uut aastat saan anda ülevaate esimestest testlendudest.