Laupäev 3. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Arvamus: välisturule minemise kolm eeldust

08. september 2009, 20:24

Kas olete endalt küsinud, millise Tallinna
börsiettevõtte aktsiahind kasvab järgmise kümne aasta jooksul kõige rohkem või
siis milline Eestis ettevõte murrab maailmas läbi järgmisel kümnel aastal?
Arvatavasti mitte, sest sedalaadi küsimustele pole ju võimalik täpselt vastata,
kirjutab juhtimine.ee.

Kuid milline see ettevõte põhimõtteliselt olla võiks? Suure tõenäosusega on ta Eesti turuliider, tal on innovaatiline ärimudel ja palju vaba raha.

1. Ole turuliider
Välisturgudel eduka tegutsemise põhieeldus on ettevõtte rahvusvaheline konkurentsieelis. Selle esimene näitaja on suutlikkus võita rahvusvahelisi konkurente koduturul, mis sisuliselt tähendab olla turuliider. Kui Baltikal on Eestis suurim turuosa, siis tänu sellele, et tema kaubamärgid on oma sihtrühmadele Eestis tuntumad ja usaldusväärsemad võrreldes Zara, H M ja teistega.

Koduturul liidriks olemine annab söakust, kuid paraku sellest ei piisa. On oht, et ettevõtte konkurentsieelis on lokaalne, nagu näiteks kohalik tuntus (Kalev), kohalik maitse (Rannarootsi), isiklikud kliendisuhted (Merko) jms. Tuleb endale selgelt aru anda, kas ettevõtte koduturu konkurentsieelis kehtib ka välisturgudel. Ehk mida suudab ettevõte teha konkurentidest niipalju paremini, et ta võidab välisturul tegutsevaid kohalikke ja rahvusvahelisi ettevõtteid. Täiesti kanajalgadel on siin heauskne lootus, et kui me koduturul edukad oleme, siis miks me ei peaks seda sama tehes õnnestuma ka välisturgudel, näiteks Lätis ja Leedus. Kuna rahvusvaheline konkurents on ülitihe, ei toimu see toote või teenuse tasandil, vaid ärimudeli innovatsiooni tasandil.

2. Loo innovaatiline ärimudel
Erinevalt tehnoloogia innovatsioonist seisneb ärimudeli innovatsioon turuosaliste (klientide, ettevõtte, tarnijate ja partnerite) uudsel viisil sidumises ja seeläbi klientidele täiesti uudse väärtuse loomises, kusjuures enamasti madalama hinnaga. Tuntud näide on siin Wal-Mart, kelle innovaatiline kaubandus- ja logistikaäri segu võimaldas tuua 1996. aastal laia kaubavaliku madala hinnaga väikelinnadesse. Amazon.com lõi 1995. aastal mastaapse raamatuvaliku ja tooteinfoga internetipoe. Google’i otsingumootor ühendas 2000. aastal infootsijad ja reklaamiandjad nii, et info ei maksa sentigi ja reklaami hind on laiale massile taskukohane.

Eesti ettevõtetest on ärimudeli innovatsiooni tuntud näiteks internetiportaal Delfi, kes tõi 1999. aastal päevauudiste lugejad ja reklaamiandjad internetti. MarkIT ühendas 2001. aastal IT hulgilaod ühtseks IT e-hankekeskkonnaks (IT-kaupade börsiks) ja lõikas sellega väärtusahelast välja lisaväärtust mitteloovad IT-salongid.

Need ja teised turul läbi murdnud ettevõtted on edukaks osutunud tänu innovaatilisele ärimudelile – turuosaliste uudsele sidumisele ja sellega loodud unikaalsele väärtusele. Ja kuigi tehnoloogia innovatsioon on ka ärimudeli innovatsiooni aluseks, on tehnoloogia siiski ainult vahend, millest ainuüksi ei piisa. Nii pole peamine, milliseid tehnoloogilisi uuendusi teevad välisturgudel meie börsiettevõtted, vaid mida uut nad teevad ärimudeli innovatsioonis võrreldes oma rahvusvaheliste konkurentidega.

3. Teeni palju vaba raha
Kui ettevõtte eelis rahvusvahelises konkurentsis rajaneb innovaatilisel ärimudelil, on tal reaalne eeldus teenida palju vaba raha, et katta investeeringud välisturgudel kasvamiseks. Kuigi laenuraha on neile ka siin abiks, läheks ainuüksi sellele tuginev kasv liialt kalliks ega pole seetõttu mõeldav. Ettevõtte algusaastatel tulevad peamiste rahastajatena kõne alla põhiomanikud ja riskikapitalistid. Kuid võite täiesti kindel olla, et viimased ei tee seda ilma innovaatilist ärimudelit nägemata. Wal-Mart, Amazon.com, Google jt on osanud endale vaba rahavoogu tekitada, ja nüüd nad lausa ujuvad rahas.

Kui soovite välisturgudel edukalt kasvada, saage esmalt liidriks koduturul. Looge rahvusvahelist konkurentsieelist andev innovaatiline ärimudel. Ja teenige palju vaba raha. Kui te juba tegutsete välisturgudel ja need kolm tingimust pole täidetud, oleks teil tark koduturule tagasi tõmbuda, müües oma praegused välisärid ära, ja asuda vajaliku kodutöö juurde. Vastasel juhul on suur oht, et te kaotate peagi oma positsiooni ka koduturul.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
08. September 2009, 20:24
Otsi:

Ava täpsem otsing