Lahvatas sõda šokolaadi pärast

Silvia Viidik 10. september 2009, 00:00

Kuidas panna ühe ettevõtte aktsia hüppama 38 protsenti? Tee nii madal ülevõtmispakkumine, et ka kõrvalised inimesed asuvad naeruväärset hinda nähes aktsiat ostma.

Täpselt seda tegi maailmas suuruselt teine toiduainetootja Kraft Foods esmaspäeval Suurbritannia rahvustunnet turgutavale Cadburyle. Viimase aktsionärid vajutasid naerupahvakute saatel vaid ostunuppe, sest pakkumine ületas reedest sulgemishinda küll 31 protsendi jagu, kuid fundamentaalväärtusi arvestades oli selgelt kasulik vaid Kraftile.

Pakkumise suuruseks oli 16,73 miljardit dollarit ehk 10,2 miljardit Inglise naela. Aktsionärid oleks saanud 300 penni rahas ja 0,2589 Krafti aktsiat iga Cadbury aktsia eest, mis kokku oleks teinud 745 penni aktsia kohta. Brittidele armas, 185aastase ajalooga šokolaadimeister pidas seda siiski ülemäära odavaks ning lükkas ettepaneku tagasi.

Tõepoolest, kui heita pilk hiljutisele Wrigley'se ülevõtmisele šokolaadibatoonide tootja Mars poolt, kus tehingu hinnaks oli lausa 22,6 miljardit dollarit ehk 19,5kordne EBITDA, paistab Krafti 12-kordse EBITDAne pakkumine pisut tagasihoidlik. Bloombergi analüütikute arvates võiks tehing hakata ilmet võtma alles 14,7kordse maksueelse kasumi puhul, kus hinnaks peaks olema umbes 22,7 miljardit dollarit. See pole saladus ka ülejäänud šokolaadimaailmale.

Mida Kraft Cadbury ülevõtmisega saada püüab? Oluliselt laiemat globaalset haaret. Lisaks Cadbury väga tugevale kommimajandusele, on tema toodete hulgas ka järgmiseks kasvutooteks peetav võimas nätsutööstus, millele Kraft juba mõnda aega hammast ihub. Uuringfirma Euromonitor andmetel on nätsuturg nelja aasta jooksul kasvanud umbes 1,5 korda, 23 miljardile dollarile 2008. aasta lõpuks. Ja Cadbury kontrollib kogu sellest turust tervelt 29%. Vist on juba aimata, et see on 29% suurem osa kui on Kraftil. Lisaks paraneksid ühendatud ettevõtte aastased käibed 50 miljardi dollarini ning tehing säästaks Krafti maksueelseid kulusid aastas 625 miljoni dollari võrra. Kuna Kraft on laienemise ja kasvamise võtnud lähiaastate südameasjaks, sobiks Cadbury nende katuse alla üsna suurepäraselt.

Kuna pakkumine selle esialgses vormis sai väga kindlameelselt tagasi lükatud, on ka teistel suurtel toiduainetöösturitel põhjust väikest, kuid mõjukat Cadburyt veidi teise pilguga vaadata. "See tehing, kui ta läbi läheb, saab olema väga halb uudis Nestlé jaoks," märkis maaklerfirma Icap analüütik Andy Smith üsna kõnekat tõsiasja. Kindlasti kaaluks Nestlé ülevõtmisvõimalust, kui poleks Briti konkurentsiametit, kes ilmselt Šveitsi gigandi püüdlustele rasvase kriipsu peale tõmbaks, et vältida monopoolse olukorra tekkimist.

Kosimisplaane võiks vabalt pidada ka näiteks Uue Maailma suurim šokolaaditootja Hershey's, kes Cadbury tooteid juba päris pikaajalise kokkuleppe alusel kodumaal laiali jagab. Ettevõtted on ju kokkukolimisplaane pidanud varemgi - 2007. aasta alguses lähenes Cadbury mesimagusa jutuga oma USA konkurendile, kes esialgu suuremat vaimustust üles ei näidanud, kuid aasta lõpus ise Briti ettevõtte juurde sama teemaga läks. Selleks ajaks oli tehingukliima globaalse šokolaadimaastiku võimukeskuse loomiseks juba ülemäära jahenenud ning ühinemisplaan jäi sinnapaika.

Üheskoos võiksid nad ülevõtmise siiski ära teha. Kui Hershey's võtaks enda hõlma alla kogu šokolaadimajanduse ja Nestlé kõik ülejäänu, võiks see ka konkurentsiametnikke säästa paberitesse sukeldumast. Potentsiaalsete ülevõtjatena on veel nimetatud Kellogg'it ja PepsiCo't, kellest viimane ihaldab Cadbury'st juba aasta tagasi eraldatud joogiäri, kuhu kuuluvad brändid Schweppes ja Dr. Pepper.

Kraft asjade sellise lahendusega ilmselt nii lihtsalt ei lepi. Siiski ei taha ta esimese asjana kohe ka hinda tõstma tõtata, sest see teeks liiga ettevõtte niigi mitte just parimale Baa2 krediidireitingule, mis ületab rämpsvõlakirja-staatust vaid kahe pügala võrra. Reitingagentuurid on juba avaldanud, et täiendav võlakoormus ajendaks tõepoolest neid Krafti reitingut negatiivses suunas liigutama. See jätab suurettevõttele veel ühe variandi - vaenulik ülevõtmine ja pakkumise esitamine otse investoritele. "Arvestades turu keerukust ja globaalset maastikku, saab neil meie arvates olema väga raske üksi hakkama saada," lausus Krafti kindlakäeline juht Irene Rosenfeld eile pressikonverentsil.

Suure tõenäosusega peab Kraft seekord oma jõuvõtted kasutamata jätma, sest ka Cradbury suurinvestorid, eesotsas Legal & General Investment Management'ga pole pakutud hinnaga nõus.

Sündmused peaksid nüüd kiirelt arenema, aga arvestades Krafti tahet Cradbury endale saada, juhtub see millalgi ilmselt nii või nii ja tekib gigant, kes muudab jõuvahekordi toidutööstuses.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 18:58
Otsi:

Ava täpsem otsing