Pühapäev 4. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Materjalide hind võib taas tõusule keerata

Tea Taruste 16. september 2009, 00:00

Rautakesko ASi juhatuse esimehe Alo Ivaski sõnul oli ehitusmaterjalide suurem hinnalangus hooaja alguses juba ära. "Hinnalangused on tootegruppide kaupa erinevad, ent keskmiselt on üldehituskaupade hinnad kukkunud 10 protsenti.

"Ehitusplaatide hind on langenud umbes 10, isolatsioonimaterjalidel 7 ning plokitoodetel 18 protsenti," loetles ta. Ivaski hinnangul hinnad edaspidi pigem tõusevad, kui langevad, kuna hinnalanguse oli tinginud nõudluse vähenemine ning suured laovarud, mis hakkavad nüüdseks normaliseeruma.

"Näiteks on ehituspuidu ja puidupõhjaliste plaatide hind langenud ligi 20 protsenti. Tõenäoliselt hakkab mõlema tootegrupi hind tõusma, kuna odav puidutoore on vähendanud pakkumist, mis tekitab defitsiiti ning tõstab omakorda hinda," selgitas Ivask.

OÜ Ehitus Service müügidirektor Janek Kalbin kinnitas samuti, et puidu ja sellega seotud tootegruppide hinnalangus on peatunud. "Ehitusplokkide tootjad on jätnud hinnakirja samale tasemele, tehakse objektipõhiseid sooduspakkumisi. Kolmandas kvartalis on vahtplasti hind võrreldes esimese kvartaliga tõusnud 10-15 protsenti," rääkis ta. Märkimisväärset hinnalangust Kalbin ei prognoosi.

ASi Jõgeva Ehitus juhataja Tiit Saarva sõnul tehakse suuremaid allahindlusi praegu viimistlusmaterjalidele, nagu keraamilised plaadid, laminaadid jms. "Põhimaterjalide hind minu hinnangul väga palju langenud ei ole, ent eks see oleneb ka materjalist," märkis ta. Jõgeva Ehitus hangib materjali suurematelt hulgimüüjatelt: Rautakeskost, Bauhofist, Decorast, Ehituse ABCst, ent näiteks seinakattematerjale otse maaletoojalt.

"Keskmiselt 60-65 protsenti objekti maksumusest moodustab materjal. Ehitaja tehtud hinnalangetamine tuleb siiski enamasti kasumi arvel. Ka tööriistad amortiseeruvad ja nende kulumit küll tagasi ei teeni," nentis Saarva, keda paneb imestama mõne ehitushankel osaleja ülimadal pakkumishind alltöövõtuks.

Saarva loodab, et ehitusmaterjalide hinnad lähiajal ei tõuse ning et uued partiid tulevad müüki soodsamalt.

Ehituskauplustelt ootavad allahindlusi ka jaekliendid. Ivaski sõnul on jaeklienditurg kasvanud igas tootegrupis, isegi üldehituskaupade puhul pole müüdud ühikute arv mullusega võrreldes langenud. "Samas on toote keskmine hind väiksem ja inimesed ostavad kallimate toodete asemel pigem odavamaid," lisas ta.

Kui varem oli Rautakesko klientidest erakliente 40 protsenti, siis nüüd on nende osakaal 60 protsenti. "Tavakliendi remondivajadus pole kadunud, ent jaeklient ehitab pigem ise, kui tellib töö ehitusfirmast. Seda tendentsi on märgata, sest kliendid vajavad kauplustes enam nõustamist ja selgitusi, kuidas midagi paigaldada ja ehitada," märkis Ivask.

Ka Bauhofis on äriklientide osa mõnevõrra vähenenud. "Sel aastal on oluliselt hoogustunud eraisikute ehitamine, mida soodustab töömeeste madalam hinnatase ja materjalide sooduspakkumised," rääkis Kalbin.

Ivask sõnul on üle aastate soodne aeg ehitada. "Ei julge päris sajaprotsendilise kindlusega öelda, et just praegu on põhi käes, kuid tõenäoliselt see nii on. Ehitamine on pikk protsess ja kes üritab täpselt põhja tabada, võib hiljaks jääda. Ma isegi ehitan enda kodu just praegu," tunnistas ta.

Viljandi Aken ja Uks juhatuse esimees Rain Hüva ütles, et tööd on ilmselgelt vähem ja olulisi paranemise märke ta ei näe, põhi saabub tema ennustuse järgi talvel või varakevadel.

"Pärast seda võib hakata tasapisi paranema, kuid agressiivset tõusu ette ei näe," ütles ta.

Hüva sõnul on turul toimumas puhastumine - nõrgemad firmad on tasapisi hakanud kaduma. Praegu on usaldus oluliselt kahanenud, näha on klientide soovi osta firmast, kes on oma tegevuses jätkusuutlik. Hinnatakse selgeid märke, et pakkuja on olemas objekti lõpetamisel ning ka garantiiaja lõppemisel.

Sama kehtib ka hankijate kohta, seoses oluliselt vähenenud usaldusega on krediteerimispõhimõtteid muudetud ning siingi on eelis firmadel, kes on suutnud tõestada oma elujõudu. "On olemas turusegment, kel on ehitamiseks vahendid ja kes ootavad õiget hinda. Selle tõestuseks on suur hinnapakkumiste küsimise määr," ütles ta.

Hüva sõnul on mõningane hinnalangus toimunud, kuid mitte eriti suur. Akende-uste turul on varem olnud piisavalt tugev konkurents ning see on taganud ka eelnevalt mõistlikku hinnataseme.

Viljandi Aken ja Uks on valinud strateegia, et ei müü otse lõppkliendile. Eraklientide teenindamine käib edasimüüjate kaudu. "Koostöös tugevate ja elujõuliste partneritega ei näe me mingeid probleeme praeguse madalseisu üleelamiseks," märkis ta.

Meelis Einstein, Kunda Nordic Tsement ASi tegevdirektor
Ehitusmaterjaliturul pole paranemise märke kahjuks kuskil veel näha, ent teine poolaasta peaks siiski tugevam olema. Eks paistab, kui palju elamuehitust kolmandas ja neljandas kvartalis alustatakse. Teises kvartalis näiteks alustati uusi ehitusi 3,5 korda vähem kui mullu samal ajal.

Järgmiseks aastaks mingit tõusu plaanida ei saa ja hea, kui müük jääb selle aasta tasemele. Hinnakirja me muutnud pole, küll on aga kogusepõhise soodustuse süsteem klientidele sõbralikumaks tehtud ning lisatud õigeaegsete maksete boonus. Sooduskampaaniaid korraldatud ei ole.

Piret Minn, ES Sadolin ASi tegevjuht
Värvide profiturg on märkimisväärselt kukkunud, kuid jaeturg toimib ja on stabiilne, ehkki hooajalisusest tingituna ei saa üldistusi teha. Hinnalangus avaldub lühiajalistes kampaaniates. Kuna meie kliendid on hulgimüüjad, siis sooduskampaaniad on tehtud nendega koostöös.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:13
Otsi:

Ava täpsem otsing