Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Palgatõusulootuse võib praegu unustada
Vahe leevendamiseks tuleks suurendada tootlikkust või langetada palkasid. "Aga kuna palgad on jäigemad, tuleks tootlikkuse peale loota, kuigi ka palgad langeksid kindlasti veidi," rääkis Arumäe.
Praegu saavad ettevõtted tulu 2005. aasta tasemel, aga palgad on endiselt 2008. aastas. Kasumid on väga palju kannatanud ja üritatakse palku kramplikult edasi maksta, rääkis Arumäe. Palkade tõstmiseks peavad ettevõtete kasumid taastuma. "See on aga protsess, mis võtab paraku aega," ütles Arumäe.
Tööpuudus jääb Arumäe sõnul ka 2012. aastal tavapärasest suuremaks. "Pakkumine hakkab järjest vähenema, aga nõudlus kahaneb veel kiiremini," lausus Arumäe.
Kuna palgatõusu pole lähiaastatel oodata, püüavad ettevõtjad töötajate innustamiseks teisi viise leida.
Skanska EMV administratsioonijuht Irene Metsis tõi näiteks, et nad on korraldanud rohkem ühisüritusi. "Tegeleme ju eelkõige projektitööga. Oleme vähendanud tulemuspalka, sest objektide eest enam nii palju ei maksta. Inimesi on poole võrra vähemaks jäänud. Soodustuste pealt oleme maha võtnud. Aga mida me pole teinud - me pole ära jätnud ühtegi ühisüritust, vaid oleme tekitanud neid hoopis juurde," rääkis ta.
TTÜ organisatsiooni ja juhtimise õppetooli juhataja ja professor Milvi Tepp ütles, et pärast koondamist ja palga vähendamist tuleks ettevõtjal vältida retoorikat ja suuri sõnu, sest inimesed on praeguses olukorras tundlikumad ja küünilisemad. "Kui ma täna kuulen, et palkade vähendamist ei tule, aga seda siiski kolme kuu pärast tehakse, mis tundeid see siis tekitab? Tekib küünilisus ja hirmutunne," rääkis Tepp. "Töötajal on rusikad taskus ja ta mõtleb sagedamini töölt lahkumisele."
Paljudel töötajatel võib tema sõnul motivatsioon niivõrd kaduda, et tekib suhtumine: kell kukub, lähen koju. "Paratamatult muutub sellises olukorras tööandja ja töötaja suhe formaalsemaks," ütles Tepp. Seega on äärmiselt oluline töötajaga avameelselt suhelda.
Autor: Katariina Krjutshkova