Reede 9. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Globaalne soojenemine avas laevaliiklusele kirdeväila

21. september 2009, 13:17

Kaks Saksamaa päritolu kaubalaeva said
esimesteks lääne kommertsalusteks, mis on läbinud meretee Aasiast Euroopasse
läbi Põhja-Jäämere Venemaa-poolse osa. Seda laevateed tuntakse kirdeväila nime
all, kuid klimaatilistel ja geopoliitilistel põhjustel pole mereteed siiani
kasutatud.

Laevakapten Valeri Durovi sõnul üllatas nähtu teda. „Kahekümne aasta eest, kui töötasin Arktika idaosas, ei oleks võinud ettegi kujutada, et kirdeväilast saab jäämurdjate abita läbi sõita.“ Jäämurdjad saatsid laeva ka seekord, kuigi hakkama oleks saanud ka nende abita, kirjutas BBC.Kirdeväila meretee (punane) ja Suessi kanali meretee (sinine) võrdlusKirdeväila meretee (punane) ja Suessi kanali meretee (sinine) võrdlus

Durovi juhitud Beluga Foresight jõudis just Arhangelskisse, mis tähendab, et suurem ja raskem osa teekonnast Lõuna-Koreast Hollandisse Rotterdami sadamasse on jäänud seljataha.

Kirdeväila kasutamine on kahtlemata ahvatlev, sest eelmainitud meretee võimaldab kaupa Aasiast Euroopasse tuua kümme päeva kiiremini. Siiani on Aasia ja Euroopa vaheliseks kaubavahetuseks kasutatud mereteed, mis kulgeb läbi Suessi väina. Arktika eeliseks on kindlasti ka asjaolu, et tee peal ei ole vaja karta piraatide rünnakut.

Varem ei tahtnud Nõukogude Liit ja hiljem Venemaa kirdeväila intensiivsest kasutamisest julgeolekukaalutlustel midagi kuulda, kuid raha, mida selline äri tõotab, tundub loomulikult ahvatlev. Nüüd on väila kasutamine ka reaalselt võimalikuks saamas, sest globaalne soojenemine on Arktika merejää kallal halastamatult sulatustööd teinud.

„See sündmus on väga suure strateegilise tähtsusega, mis tähistab olulise meretee taassündi ning kogu Venemaa põhjaosa renessanssi,“ ütles Arhangelski sadamakapten Viktor Vorobjov.

Kas teised laevad Beluga Foresighti eeskuju järgivad, ei ole veel selge. Venemaa bürokraatia on keeruline, kulukas ja aeganõudev. Samas on vajalik infrastruktuur praktiliselt olematu.

Uue meretee avanemine ja sellega seotud säästuvõimalus on iseenesest positiivne, kuid vaevalt saab rõõmu tekitada tõsiasi, et meretee avanemine sai võimalikuks vaid tänu väga kiire kuluga globaalsele soojenemisele. Venemaa ilmselt tõepoolest vähemalt esmapilgul pigem võidab soojenemistrendist, kuid suuremale osale maailmast, eriti rannikulähedastele aladele, tähendab see vaid häda ja viletsust.


Globaalne soojenemine avas laevaliiklusele kirdeväila

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
21. September 2009, 13:25
Otsi:

Ava täpsem otsing