Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Veofirmad suruvad hindu üles ja mitte vähe
Danske Banki augustikuise Euroopa ekspedeerimise indeksi (European Freight Forwarding Index) koostamises osalenud ekspedeerijate kommentaaride kohaselt survestavad teenitut praegu mere- ja õhuvedu, sest nii mereveo- kui ka lennufirmad on viimase kahe kuu jooksul tõstnud tariife kuni poole võrra. Hinnatõusu ennustab pank ka maanteeveosektorile, ehkki samas on seal näha hulgaliselt firmade pankrotti minekut.
Näiteks on hinnatõusust septembris teatanud CMA CGM, Maersk Line ja Hanjin Shipping. CMA CGM teatas augusti algul läänesuunaliste konteinerivedude hinnatõusust 400 USA dollari ehk pea 4400 krooni võrra TEU kohta ja 500 USA dollari ehk pea 5500 krooni võrra FEU kohta. Maersk Line teatas plaanist kergitada hindu ida- ja läänesuunalistel liinidel Põhja-Euroopa ning USA ja Canada vahel 20jalase konteineri kohta 400 USA dollari võrra ja 40jalase tavapärasest kõrgema konteineri ja 45jalase konteineri kohta 500 dollari võrra.
Maha ei jää ka Hanjin Shipping, kes samuti septembrist üle Atlandi vedude hindu kergitas. Kõik Euroopa ja Põhja-Ameerika vahelised veod kallinesid mõlemal suunal TEU kohta 150 dollari ja FEU kohta 225 dollari võrra. Samuti viib laevafirma kütusehinna tõusu kompenseerimiseks sisse lisatasu. Laevafirmad on hinnatõusu põhjendanud vajadusega tõsta liiga madalale langenud tariife, et tagada kvaliteetse teenuse pakkumine.
Vahemere vedude hinnatõusust teatasid ka maailma suurim konteineriliin Maersk, suuruselt teine Mediterranean Shipping Company ja suuruselt neljas Evergreen. Oktoobrist lisab CMA CMG TEU-le 259 dollarit vedudel Aasiast Põhja-Euroopasse ja Vahemere piirkonda.
Vastusena kuid kestnud mahtude ja hindade vähenemisele tõstavad lähikuudel hindu ka lennuvedajad. Lufthansa Cargo on teatanud tariifide tõstmistest keskmiselt veerandi võrra. Oktoobrist plaanivad 20-30 protsenti kõrgemaid tariife ka teised lennuvedajad.
Samas ei tähenda hinnatõusu väljakuulutamine Air Cargo Newsi hinnangul midagi ja hinna tõstmise õnnestumine selgub lähinädalail. Samuti annab kahtlusteks alust, et osa väiksemaid lennufirmasid, nagu näiteks Brussels Airlines ja Austrian Airlines, ei ole tariifide kergitamist veel kommenteerinud.
"Ülepakkumise tõttu on Pariisist Hongkongi veetud viie eurosendiga kilogrammist. Ja see pole veel kõige hullem, sest osa lennufirmasid on sellega nulli tulnud," kommenteeris kaubavedude vahendaja ajakirjale. Praeguseks on ülepakkumine vähenenud, sest enam kui 100 kaubalennukit on kõrbesse pargitud ning selle taustal tundub hinnatõusu lubamine hästi ajastatud otsus.
Autor: ÄP