Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lootus konteineritele kustub
"Sügisel hakkab paremaks minema," kinnitas ASi NBI Ekspeditsiooni juhataja Peeter Pärn kevadel Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) peasekretärile Toivo Kuldkepile. Pärna kinnitusel otsisid hiinlased aktiivselt uut teed oma transiitkaubale läbi Eesti ja Läti, kus teenused ja hinnad teisel tasemel kui Soomes. Kindlust sisendas uudis, et eesti logistikud on Hiinas visiidil jõudnud kokkuleppele, et lähikuudel hakkavad Eestit katseliselt läbima tuhanded Hiina konteinerid.
Kuldkepp oli Pärna ennustuste suhtes skeptiline, kuid ettevalmistusi konteinerite tulekuks tegi temagi juhitav organisatsioon - ERAA valmistas Luhamaal ette elektroonilise piirijärjekorra süsteemi ning veenis riiki looma piiripunkti Luhamaa 2, mis mõeldud ainult konteinerite ja Venemaale imporditavate sõiduautode piiriületuseks.
Elektroonilise piiriületusjärjekorra sisseseadmiseks on ERAA riigiga kokkuleppele jõudnud ja aasta lõpus läheb testimiseks. Luhamaa 2 jääb aga paremaid aegu ootama. Suvi on möödunud ilma märkideta konteinertranspordi elavnemisest. ASi Muuga CT nõukogu esimees Erik Laidvee tõdeb, et konteinerite mahu olulist kasvu suudab tagada vaid strateegiline partner ehk laevaliin. "Kahjuks on laevaliinidel praegu väga viletsad ajad ning nad on pigem oma sadamaterminalide osalusi üle maailma müümas kui ostmas," nendib Laidvee.
Konteinerite transpordi madalseisust annavad tunnistust ka rahvusvahelised uudised. Tõotab tulla esimene kord 53 aasta jooksul, kui maailmas konteinerliinidel veetud mahud vähenevad. Kuid konteinertransport ongi 53 aastat vana ...
Kõik see on hoogu maha tõmmanud ka Eestis plaanitud konteinertranspordi projektidelt. Tallinna Sadam oli juba enne ehitama hakkamist oma konteinerterminalide lõppmahtu piiranud
600 000 TEUni aastas. Suvi on aga toonud korrektiive ka Sillamäe Sadama suurejoonelistesse plaanidesse. Esialgu kuulus plaanidesse 2010. aastaks valmiv 800 000 TEUne terminal ning mõni aasta hiljem pidi lisanduma veelgi suurem terminal, mille järel pidi Sillamäe sadamast aastas läbi mahtuma kaks miljonit TEUd konteinereid.
Nüüd on plaan jagatud etappidesse, milledest esimene valmib tänavu sügisel. See tähendab, et juba septembris oli üks 12 meetri sügavune ja 300 meetrit pikk kai koos konteinerkraanaga seadistatud konteinerite ning paketeeritud kauba töötlemiseks. Spetsialiseeritud konteinerterminali ehitus jääks aga II etappi. Aga praegu pole II etapi ehituse finantseerimise otsust Sillamäe sadama nõukogus veel langetatud.