Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Veoplaneerimine annab kulude kontrollitud kokkuhoiu

    Teekonna planeerimiseks kasutatakse tihti kas isiklikku kogemust või paberkaarti. Kui arvuti on käepärast, siis ka tasuta veebikaarti või lihtsat kaardirakendust. Mõnel veebikaardil ja ka GPS- seadmetel on olemas lihtne marsruudiplaneerimine, kuid enamasti piirdub see punktist A punkti B lühima teekonna leidmisega. Viimasel ajal järjest enam kättesaadavad GPS-jälgimislahendused aitavad juba toimunud sündmuste analüüsil, kuid ei võimalda vedusid planeerida.
    Marsruudiplaneerimine on lihtne, kui sihtkohtade ja veokite arv on väike või veod toimuvad regulaarsetel ringidel / marsruutidel. Kui adressaadid on iga veo puhul erinevad, kauba saajaid ja veokeid on palju ning marsruut ja koormatus on iga kord erinev, on planeerimine lihtsate vahenditega aeganõudev ja ebatäpne. Ülesande muudab veelgi keerukamaks vajadus optimeerida mahutavust ja kandevõimet.
    Ettevõtetes, kus laialivedu toimub kindlaid regulaarseid marsruute pidi - näiteks postiteenus ja prügivedu - on vaja optimeerida eelkõige püsimarsruute või teeninduspiirkondade piire. Samas on mitmeid ettevõtteid, kus sihtkohad ja sellest tulenevalt ka marsruudid on pidevalt muutuvad. Püsimarsruutide ja teeninduspiirkondade põhimõttel töötavate ettevõtete puhul on tähelepanu suunatud pikema ajaperioodi veomahtude põhjal marsruutide võrgustiku üldisele optimeerimisele.
    Arvutitarkvara abil vedude planeerimine võtab aluseks saadetiste read, mille puhul on teada saaja aadress, tarnetähtaeg, saadetise maht ja mass ning vajadusel muud eritunnused. Saadetiste info saadakse tavaliselt, kas eraldi veotellimuste süsteemist või kasutatava majandustarkvara müügitellimustest / müügilähetustest. Kui saaja asukoha geograafilised koordinaadid pole täpselt teada, siis toimub aadressi põhjal veose saaja asukoha koordinaatide määramine, ehk geokodeerimine aadressandmete alusel.
    Veoplaneerimise lähtekohaks on ettevõtte veokipargi andmed - kandevõime, kubatuur või sisemõõtmed ja vajadusel muud eritunnused. Marsruudiplaneerimise tarkvara arvutab marsruudi lähtuvalt teekonna pikkusest, lubatud liikumiskiirusest ja teede läbitavusest.
    Tarkvaras välja töötatud marsruudi saab laadida juba kasutuses olevasse GPS-seadmesse või pihuarvutisse, kus vastav hääljuhistega tarkvara aitab autojuhil õigel marsruudil liigelda.
    Saadetiste saajate puhul võivad piiranguks olla näiteks kauba vastuvõtu ajad, mis omakorda mõjutavad veograafiku ajalist ja ruumilist ülesehitust. Teekonnaplaneerimise tarkvara kasutab mitmeid eksootiliste nimedega matemaatilisi algoritme, nagu "rändkaupmehe ülesanne", "sipelgakoloonia meetod" jpt. Kasutatakse kombinatoorilisi võtteid (kõikide variantide läbi proovimine), aga kuna viimane võib osutuda väga mahukaks, siis tulevad mängu nn geneetilised ja heuristilised meetodid, ehk algoritmid, mille puhul lahenduskäik sõltub arvutuse vahetulemustest. Nende algoritmide täiendamine ja parandamine toimub pidevalt.
    See kõik ei kõla eriti lihtsalt ja loomulikult ei pruugi taolised lahendused väga odavad olla. Samas, kui tulemuseks on veokulude 10-20% kokkuhoid, võib igaüks kalkuleerida oma arvestusliku säästu ja loomulikult ka võimaliku teekonnaplaneerimisse tehtava investeeringu suuruse ning tasuvusaja.
    Autor: Alan Rein
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Balti turgudel oli taas punane päev
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Balticconnector läheb uuel nädalal taas tööle
Tegevused Balticconnectori kasutuselevõtuks on edenenud plaanipäraselt ning mere- ja maismaaosa taasühendamise tööd Eestis ja Soomes viidi lõpule edukalt, selgub pressiteatest.
Tegevused Balticconnectori kasutuselevõtuks on edenenud plaanipäraselt ning mere- ja maismaaosa taasühendamise tööd Eestis ja Soomes viidi lõpule edukalt, selgub pressiteatest.
Viljar Arakas ja Robert Kitt said eelarvenõukokku
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.