Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Märka noort ettevõtjat!
Pole saladus, et ainult ettevõtjate aktiivsus suudab meid majanduslangusest välja tuua. Toetuste saamine ja kulude kokkuhoid on ajutine tee, mis aitab taas kasvule. Kasvust räägivad ka need, kel ettevõtluskogemust pole. Eesti tudengite ja vilistlaste seas levib üha laiemalt mõte, et oma ettevõtlusega alustamine polegi midagi müstilist.
Kolmandat aastat ettevõtluskonkursi "Ajujaht" korraldajana võib üha rohkem näha väga häid ideid. "Ajujahi" käigus oleme aidanud neid selgelt läbi mõelda, pakkudes selleks ka rohkelt koolitusi. Stardiraha (eelmise aasta konkursi võitjale üle 200 000 krooni, kogu auhinnafond ligi 1,2 mln krooni), on vaid väike kirss nende koolituste kõrval.
Mida noored ettevõtjad kõige rohkem vajavad? Raha - oleks lihtne vastus, kuid see pole alati õige vastus. Pigem on neile vaja anda võimalus. Võimalus tähendab seda, et keegi kuulab idee ära, mõtleb kaasa ning annab tagasisidet. Kui idee tundub jumekas, siis on oluliseks toeks vajalike kontaktide vahendamine ning hea soovitus.
Eestis on sageli nii, et kui keegi tuleb uue ideega välja, ütleme talle ühe hea põhjuse, miks ta sellega tegelema ei peaks. Või otsime tema idees nõrku kohti. Toetamise asemel.
Meil lihtsalt pole veel ajaloolist kogemust. Kui mujal maailmas on pereärid toiminud aastakümneid, lapsed on saanud maast madalast kogemuse ettevõtte arendamisel, hea idee saanud noorukit ümbritseb ergutushüüe "Anna minna!", siis meil peab sellist ettevõtluskogemust ja mõttelaadi veel otsima.
Alati võib midagi minna valesti. Kui esimene kogemus pole positiivne, siis tegelikult on see isegi positiivne. Värsketest riskikapitalistide blogidest võib lugeda, et nende üks olulisemaid küsimusi uut firmat plaanivale ettevõtjale pole mitte see, mis sul hästi välja on tulnud. Nad tahavad teada, mis on läinud valesti. Seda põhjusel, et kui midagi on läinud valesti, siis sellest õpitakse ning järgmine kord suudetakse neid vigu vältida. Võimalik, et me peame need vead veel ära tegema, et järgmist ideed juba lennukalt ellu viia.
Praegu on uute ettevõtjatega koostööks hea aeg. Eesti riik loodi olukorras, kus majandusseis oli leebelt öeldes nigel. Kehva majandusolukorra ajal asutati näiteks Microsoft, Hewlett-Packard, lugematu hulk ka praegu edukaid Eesti ettevõtteid.