Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Konkurentsiamet, tule palun appi!

    Äripäeva tabas monopoolse Tallinna Vee majandustulemusi lugedes masendus - ligikaudu 60protsendiline rentaablus on küll ettevõtluses igati tore saavutus, kuid meile tundub ning meid nörritab, et pealinlasi nööritakse.
    ASi Tallinna Vesi möödunud reedesest börsiteatest saime teada, et pealinna monopoolne vee-ettevõte purustas äsja lõppenud kolmandas kvartalis 189 miljoni kroonise käibe juures teenitud 102,3 miljoni kroonise puhaskasumiga senise kasumirekordi, mis, muide, pärines samuti tänavusest surutisaastast! Enamgi veel - Tallinna Vee üle 50% kasumimarginaal peaks olema kommunaalteenuste pakkujate hulgas maailmas erandlikult kõrge, kui mitte suurim. Näiteks jääb USA börsidel noteeritud kümne veefirma viimase aasta puhaskasumi marginaal 6,7 ja 20,1% vahele. Keskkonnaministeeriumi teatel on võrreldavate monopolide kasumimarginaalid Lääne-Euroopas maksimaalselt 15%.
    Tegutseks firma konkurentsile avatud turul, oleks üle 50protsendilised marginaalid igati OK, aga lasta monopolil niimoodi tegutseda ja elanikel ülekohtuselt 30-40% kõrgeimaid veearveid maksta...? Pealegi tundub meile, et veefirma ülitugevad fundamentaalnäitajad sõltuvad vaid 10% ulatuses ettevõtte enda tööst, 90% ulatuses sõltuvad need siiski ettevõtte monopoolsest staatusest ja hinnakokkuleppest linnavalitsusega.
    Vähe tähtis pole ka fakt, et ettevõtte välismaised suuromanikud võtavad igal aastal 20 miljoni krooni ringis juhtimis- ja konsultatsioonitasusid ning teine suuromanik, Tallinna linn maksab igal aastal sadu miljoneid kroone kompensatsioone. Ehk kui üks omanik võtab dividende ja konsultatsioonitasusid, siis teine omanik võtab küll dividende, kuid maksab need topeltsuuruses kompensatsioonina tagasi. Kuna tundub, et linn ise enam pähe surutud mütsi alt suurt midagi ei näe, siis võtamegi kätte ja karjume - konkurentsiamet, avita!
    Konkurentsiameti peadirektori asetäitja Margus Kasepalu ütleski päeval, mil riigikogule anti üle monopolide ohjeldamise seadus, et peab seda seadust vajalikuks, kuigi see suurendab ameti töökoormust märkimisväärselt, ning et planeeritav seadusemuudatus tagab ettevõtjate ühesuguse kohtlemise ühtse metoodika rakendamise kaudu, mis omakorda toob kaasa õiglasemad hinnad tarbijale.
    Umbkaudsed kalkulatsioonid näitavad, et sõltumatu järelevalve rakendumisel peaks vee hind langema üle 30%. Selline hinnalangus leevendaks survet nii perede kui ka ettevõtete eelarvele.
    Siinkohal on veel üks suur aga - kui veefirma tariifide jälgimine läheb konkurentsiameti pädevusse ning hakkab otseselt kuludest sõltuma, võib juhtuda, et ettevõtte efektiivsus hoopis langeb ja kulud suurenevad nii palju, et uue marginaali täitmiseks peab ta vee hinda veelgi tõstma!
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Politseijuht: nõrkustele keskendumine teeb keskpäraseks
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Maag Grupp ja Skeleton Technologies said suure tunnustuse
Leedus toimunud Balti M&A ja erakapitali foorumil anti üle Baltimaade suurtehingute auhinnad, mille pälvisid Maag Grupi tehing HKScani Balti üksuste omandamiseks ja Skeleton Technologies rahakaasamise eest tippinvestoritelt.
Leedus toimunud Balti M&A ja erakapitali foorumil anti üle Baltimaade suurtehingute auhinnad, mille pälvisid Maag Grupi tehing HKScani Balti üksuste omandamiseks ja Skeleton Technologies rahakaasamise eest tippinvestoritelt.
Pinged Lähis-Idas: Iraan sattus rünnaku alla
Reede varahommikul andis oli Iraanis kuulda plahvatusi ja õhutõrjet töötamas, vahendab välismeedia.
Reede varahommikul andis oli Iraanis kuulda plahvatusi ja õhutõrjet töötamas, vahendab välismeedia.