Maakleri huvi on kliendi huvi

Mart Mere 29. oktoober 2009, 00:00

Eesti Kindlustusseltside Liidu (EKSL) juhatuse esimees Kristjan Niinemaa kirjutas 26. oktoobri Äripäevas, et praeguse kindlustust reguleeriva seadusega kaasneb huvide konflikt kindlustusmaaklerile, kes nõustab klienti, kuid tasu küsib kindlustusseltsilt. EKSLi nägemuses tuleks seadusandlust muuta, et kindlustusmaakler peaks hakkama oma teenuse eest raha küsima kliendilt. See on aga lahtisest uksest sissemurdmine.

Kindlustustegevuse seaduse paragrahv 141 toob selgelt välja kindlustusmaakleri kohustuse lähtuda vaid kliendi huvidest ning vajadustest. EKSL vihjab aga, et maaklerid tegutsevad seadusevastaselt, lähtudes soovituste tegemisel vahendustasust ning soovitades klientidele neile ebasoodsate tingimustega kindlustusteenust.

Erinevalt EKSLi väitest maksab kindlustuspreemia koos maaklertasuga tegelikult klient. Kehtivas seaduses on väga selgelt välja toodud, et kindlustusmaakler peab enne tehingu tegemist avaldama kliendile kogu info kõigi lepingutingimuste, sh vahendustasu kohta. Kindlustusmaaklerid täidavad turul tarbijakaitselist funktsiooni, kogudes kokku teabe kõigi turuosaliste kohta ning andes kliendile pildi sellest, millised on tema valikud. Praegune kindlustussüsteem tagab täielikult turu läbipaistvuse.

Niinemaa väidab oma artiklis, et mitmes Euroopa riigis maksab vahendustasu klient ise ning nendes riikides toimivad kindlustusturud väga hästi. Seda väidet ei saa tõeseks pidada. Näiteks Soomes on tarbijate valikuvõimalused piiratud, sest kindlustusmaakler kui neutraalne osapool on lihtsalt vahelt ära lõigatud. Euroopa Komisjon on koostanud ka märgukirja Soome riigile ning viidates väga viletsale konkurentsiolukorrale on tungivalt soovitanud nimetatud seadus ära muuta.

Praegu on tarbijad pakutava teenuse ning kehtiva turulahendusega rahul. Ometigi üritavad kindlustusseltsid maaklereid turult välja suruda, soovides muuta lihtsat ja loogilist süsteemi kindlustusvõtja jaoks keeruliseks.

Praeguse, tarbija poolt vaadatuna hästi toimiva seaduse muutmine looks olukorra, kus eratarbija jääks suurte kindlustusseltside meelevalda ning teenuse keerukust arvestades väga nõrgale läbirääkimiste positsioonile. Kolme suurema kindlustusseltsi kasum oli 2008. aastal kolm korda suurem kui kõigi maaklerite vahendustasud kokku.

Tarbija ei peaks laskma end petta kindlustusseltside ärihuvidest, mille arendamiseks kasutatakse viimasel ajal kurikuulsust kogunud sõnapaari "huvide konflikt".

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:17
Otsi:

Ava täpsem otsing