Super Mario võitleb elu eest

Silvia Viidik 03. november 2009, 00:00

Televisiooniajastu lapsed on Nintendo loodud mänge nautinud juba mitu aastakümmet. Kolm aastat tagasi vapustas ettevõte mänguhuvilisi hoopis uue tasemega terves tööstuses, kui tutvustas liikumisanduritel põhinevat Nintendo Wiid.

Wii läks kõikjal maailmas poelettidelt kui soe sai ja seda tellisid USA müügivõrgust kõikvõimalikke tutvusi kasutades kibekähku ka uudishimulikumad eestlased. Mängu uudsuses polnud kahtlustki - mitte keegi polnud varem suutud luua telekamängu, kus mängija peab oma virtuaalse tegelaskuju liikuma sundimiseks tegelikult ka ise mööda tuba ringi vehkima, selle asemel et mugavalt diivanil lösutades vaid puldi nuppe klõbistada. Tõe huvides tuleb muidugi märkida, et mängude aktiivsuse tase oleneb üsna palju ka konkreetsest mängust, aga vihasemad poksi- või tenniseversioonid asendavad isegi keskmist trenniskäiku.

Suurem probleem kogu mängunduse juures on asjaolu, et huvilised on vähelojaalsed ja lähevad üsna hoolimatult üle uutele mänguvormidele, mis turule tulevad, ning just see õnnetus Jaapani ettevõtet nüüd tabaski. Nintendo ei uskunud ilmselt, et Microsofti ja Sony ei jää rahule mitte millegagi peale parima ning pakuvad sarnaseid tooteid mõnevõrra soodsamalt. See lõi Wii konsoolide müügi viimasel poolel aastal alla pea 50 protsendi võrra.

Isegi Nintendo president Satoru Iwata tõdes analüütikutele ja pressile, et nii suurt kukkumist nad oodata ei osanud. Müügi utsitamisele ei aidanud just ülemäära palju kaasa ka Wii hindade 20protsendiline langetamine, mis tuli vastusena Microsofti ja Sony sellisele käigule. Kui aasta tagasi samas kvartalis ostsid põnevil tarbijad 10,1 miljonit konsooli, siis äsja lõppenud kvartalis viidi poest ära vaid vähem kui 5,8 miljonit seadet. Seda on siiski enam kui numbrid, mille saab ette näidata Sony, kelle PlayStationeid osteti 3,2 miljonit. Allahindlused andsid muidugi kohe terava kõrvakiilu kasumireale, kus tegevuskasum kaotas aastatagusega võrreldes pea 45 protsenti ja puhaskasum pea 17 protsenti. Käive oleks suvise vastutulelikkuseta tarbijaile ilmselt kahanenud veelgi rohkem kui praegune 18protsendiline vajumine. Seda tunnistas ka Iwata.

Vanal rasval kaua liugu ei lase, seda tundis mängutootja ilmselt väga kainestavalt. Kui Nintendo millegi uue (ja väga heaga) välja ei tule, võib ta edul peatselt lips läbi olla. Aga Nintendo-aeg sõltub paljustki peadisainer Shigeru Miyamoto ajast ehk tema töötempost ja inspiratsioonivoogudest.

Miyamoto on teatud ringkondades päris legendaarne tegelane, kelle harvad sõnavõtud lisavad ta ümber omajagu müstilist aurat. Lisaks kalduvad ta uued hobid, koduloomad või mõni põnev sündmus viima uue hittmänguni, mistõttu iga tema pillatud lauset kuulavad asjaosalised lausa erakordse tähelepanelikkusega.

Õnneks on disainer päästmas ka Nintendo au ja hiilgust surematu Super Mario uue versiooniga. Super Mario Bros. peaks välja tulema juba 15. novembril. Esialgne plaan nägi ette mängu avalikustamist mõnevõrra varem, aga Miyamoto tunnistas, et sattus pisut liiga hoogu mängu aeganõudva lihvimise ja täiustamisega. "Nintendo on üldiselt kaunis tundetu investorite vastu, aga tundlik tarbijate suhtes," märkis tabavalt ka Wedbush Morgan Securitiesi analüütik Michael Pachter.

Selle aasta lõpp on üsna otsustav Nintendo eduloos. Kui Nintendo suudab kingitusteaja suurostudes end võimalikult paljude jõuluvanade kingikotti suruda, võib märtsis lõppev majandusaasta isegi hea üllatuse pakkuda. Kui jõuluaeg jääb kahvatuks, peab Nintendo näitama lennukat inspiratsiooni millegi jalustrabava loomisel, et Microsoft ja Sony temast soomukitega üle ei sõidaks.

Erinevatele tarbijarühmadele on Nintendo mõelnud päris hoolikalt.

Palju mänge on loodud erinevas vanuses lastele ja noortele, kuid põnevaid ajaveetmise võimalusi leiavad ka täiskasvanud inimesed ja pensionieelikud.

Lisaks on spetsiaalsed mängud ülekaalulistele või neile, kes eelistavad spordisaalis rühkimisele oma koduses elutoas lihaseid trimmis hoida.

Ning lisaks Wiile müüb Nintendo ka DS-konsoole, mis näevad välja nagu väikesed kahe puutetundliku ekraaniga sülearvutid, millega küll pisut vähem füüsilist koormust pakkuvat meelelahutust nautida saab.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 18:56
Otsi:

Ava täpsem otsing