Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Vedajad siunavad ebavõrdseid makse
"Nagu oleks kellegagi mingi kokkulepe!?" imestas pahaselt rahvusvahelisi vedusid tegeva Nordveod ASi juht ja omanik Peeter Kroonberg.
"Miks peavad Eesti vedajad Lätis, Leedus, Poolas, Saksamaal lisaks koduriigi raskeveokimaksule maksma ka sealseid teemakse, kuid sealsed vedajad siin ei maksa midagi?" ei saa ta olukorrast aru.
Nii tekibki olukord, kus Eestisse tuleb näiteks lätlasest vedaja ja lööb siin hinnad alla, eestlane vaadaku hapu näoga pealt. "Mis lätlasel siin viga toimetada, ta saab ju nii küsida hinda 3,14 krooni kilomeetrist, poolakad tulevad siia oma transiidipäevaarvestusega," loetles ta välismaalaste privileege.
Vee hullem pidi olema näiteks eestlasel seista järjekorras Läti-Vene piiri ääres, Eesti-Vene piiri ääres võib lätlane seista odavalt.
Ka EST Trans Kaubaveod ASi omanik Sulev Saareväli on välismaalaste maksuvaba askeldamise peale Eestis pahane. "See on loomulikult ebavõrdne! Iga päev lätlased-leedulased tambivad hindu alla," ütles Saareväli. "Mul on tunne, et sellega liitub ka palga maksmise süsteem..." ütles ta. "Aeg paneb asjad paika," lisas ta. Vedajad ei saa Saareväli sõnul siin midagi otsustada - see on riikidevaheline kokkulepe.
Eesti vedajate ebavõrdset kohtlemist tunnistas ka DSV Transpordi juhataja Jaan Lepp. "Eks natuke ikka tekitab ebavõrdset konkurentsi," märkis ta.
"Peab küll paika, kuid kommenteeriksin vast homme," kostis Transring Tartu OÜ juht Jaak Kivisild, kes parajasti oli rooli keeramas Tallinna kesklinnas.
Aule Veod OÜ juht Marek Vihkver ütles, et neil on põhiliselt kokkuleppelised veod. "Eks siis kliendid kannavad need kulud," lisas ta.
Majandusministri Juhan Partsi sõnul on hea, et Eestis erinevalt paljudest ELi liikmesmaadest teemaks puudub.
"Kui kehtestaksime euroteemaksu, siis langeks selle suurim koormus just Eesti vedajate kaela," tõdes Parts. Sestap ongi vaja seda maksu vältida.
Kuid läbivate transiitvedude koha pealt pole Partsi sõnul midagi teha. "Me ei saa vedajaid ebavõrdselt kohelda," lisas ta. "Kui kehtestaksime Eestis teemaksu, siis kahjustaksime sellega Eesti ekspordivõimet," resümeeris minister.