Teisipäev 6. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Madal hind nullib konkurentsi

Kadrin Karner 11. november 2009, 07:25

Ehitajate arvates on riigihangetele  tingimused enamasti mõistlikud. Lootuse hanget võita kustutab aga madalaima hinna kriteerium, mis tõrjub välja need, kes turgu solkida ei taha.

"Maksuvõlgade puudumine, käibekriteeriumid viimase kolme aasta lõikes, analoogiliste objektide ehitamise kogemused ning objekti- ja projektijuhtide kogemust arvestavad personaalsed referentsid - need on kõik mõistlikud nõudmised," rääkis ASI Maru Ehitus juhatuse esimees Tõnu Kull.

Tõlgendus olgu ühene
"On olnud juhtumeid, kus tahaks vaielda, aga reeglid on reeglid. Ma saan hanke korraldajatest ka aru. Kui hakata erinevalt mingeid punkte tõlgendama, siis hägustub piir, mis on oluline eksimus hanke tingimuste vastu ja mis mitte," selgitas Kull oma seisukohti. Ta peab õigeks, et dokumendid valesti või puudulikult vormistanud ehitusfirma hankelt kõrvaldatakse.

Tingimustest probleemsemaks peab Kull seda, et konkureerimisel on ainsaks kriteeriumiks madalaim hind. "Riigihangetele polegi praegu mõtet pakkumusi teha, sest nende hindadega, mis nüüd pakutakse, pole võimalik ehitada," tõdes ta.

Peatöövõtja Maru Ehitus siiski riigihangetel osalemisest loobunud pole - äkki õnnestub. "Paar aastat tagasi oli see ainuõige lahendus, et olulisimaks kriteeriumiks oli madalaim hind. Nüüd võiks ehk odavaima kõrvale võtta veel mõne pakkuja ja esitada täiendavad tingimused. Naljatamisi võib öelda, et praegu võiks töid loosiga jagada - sellest võidaksid kõik," sõnas Kull.

Odavaim ja kalleim kõrvale
ASi Amaks juhatuse esimees Peeter Põlder sõnas, et tänavu võidetud riigihanked on enamuses alapakkumised. Tema arvates tuleks riigihangete seaduses teha muudatus: hindamiskriteeriumiks võitjale ei tohiks olla madalaim hind. Konkursilt tuleks hoopis eemaldada madalaima ja kõrgeima hinna pakkuja ning edasiste läbirääkimiste käigus kolme järgmise madalama hinna pakkujaga valiks tellija nende seast majanduslikult otstarbekaima pakkumise.

"See oleks loogiline, sest tellija ju teab, millist kaupa ta osta soovib. Kindlasti on see parim ka ehitajatele," märkis ta. Põlderi sõnul on enamik praegusi hankeid olnud madalamad tellija arvestatavast ehitushinnast, ehituse valmides ei rõõmusta lõpptulemus tellijat ega ehitajat. Odavaima ja kalleima pakkumise eemaldamine oleks Põlderi arvates õige ka psühholoogilisest aspektist. "Hinnapakkumist tehes koostab pakkuja hinna, millega loodab võita hanget, seeläbi kustub ala- või ülepakkumist tehes lootus võita. Ka on võidu puhul hind siis realistlikum kui praegustel hangetel," märkis ta.

Selleaastase Äripäeva ehitusfirmade edetabeli võitja Fund Ehitus OÜ juhatuse liikme ja ühe omaniku Eiki Rumpi hinnangul on hanketingimused mõistlikud. "Küsimus tekib vaid siis, kui väga väikese objekti puhul nõutakse ebaproportsionaalselt suuri tagatisi või referentse," rääkis ta.

Fund Ehitus riigihangetel väga palju ei osale. "Ei suuda nende "ilusate ja tublide" hindadega kaasas käia. Ja meie turgu solkida ei taha," lisas Rump.

Hankijad jätavad aruanded esitamata
-Riigihangete ameti andmeil on kõige levinum riigihangete seaduses sätestatu rikkumiseks (343 juhul) kujunenud RHS paragrahv 37 sätestatu eiramine riigihangete aruannete ja aruannete lisade esitamisel.
-Eriti probleemseks peab riigihangete amet aruande esitamata jätmist nn lihtmenetluse korraldamisel, lihtsustatud korras teenuse tellimisel ning väljakuulutamiseta läbirääkimistega hankemenetluse korraldamisel, kuna mainitud juhtudel hanketeadet registrile ei esitata ja infot saab vaid riigihanke aruandest.
*Lisaks tuvastati hankijate juures järgmisi riigihangete seaduses sätestatud korra eiramisi:
-selgituste andmisel hanketeate ja hankedokumentide kohta ei ole arvestatud kõigi huvitatud isikutega;
-hankemenetluse liigi valik ei ole põhjendatud;
-kitsendused pakkujate osalemisele pakkumuste avamisel;
-hanketeates esitatud tingimustest mittekinnipidamine taotlejate või pakkujate -hankemenetluses osalemisele või kvalifitseerimisele;
-pakkumuste hindamise kriteeriumide mittejärgimine pakkumuste hindamisel;
-hankedokumentides esitatud hankelepingu tingimuste (maht, tähtajad) muutmine enne hankelepingu sõlmimist.
Allikas: Riigihangete Amet

 

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
13. November 2009, 15:24
Otsi:

Ava täpsem otsing