Teisipäev 6. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Tšehhi tööstus kubiseb švejkilikust järjekindlusest

Ain Alvela 18. november 2009, 00:00

Siiski on Tšehhi püsinud aastaid kolmekümne suurema Eesti väliskaubandusparteri seas, mullu tõusis aga pingereas kahekümnendaks. Tšehhi tööstus, iseäranis metallurgia ja masinaehituse sektor seisab Eestiga võrreldes mitu suurusjärku kõrgemal tasemel. Rääkides Tšehhi masinatööstusest tuleb tegelikult rääkida ka naaberriigi Slovakkia tööstusest, sest kahe maa tootmistraditsioonid on juba kas või sagedase ajaloolise (sund)ühteliitmise tõttu tihedalt läbi põimunud. Tõsi - Eesti kaubavahetus on Tšehhimaaga võrreldes numbriliselt, nii ekspordi kui ka impordi osas oma paar-kolm korda mahukam.

Lõviosa impordist moodustavad masinad ja metallitooted, Eesti kaupadest läheb Tšehhimaale kõige rohkem metalli- ja puidutööstuse toodangut.

Tšehhimaa on Euroopa Liitu kuulumise ajal silma paistnud oma kindlameelsusega, olgu selle väljenduseks siis oma rahvuslike kaubamärkide järjekindel kaitsmine või kas või president V?clav Klausi põikpäisus Lissaboni leppe vetostamisel.

Tõsi, nii mõnigi tšehhide rahvuslik uhkus, näiteks Škoda autotehas, on viimaste aastate globaliseerumise tuhinas läinud de jure rahvusvaheliste kontsernide tiiva alla, kuid ka nende ettevõtete tootmine jäi Tšehhi linnadesse - Boleslavi, Plezenisse jt. Lisaks toodetakse Tšehhis Tatra veoautosid, agregaate Reanult', Volkswageni ja Audi masinatele. Hinnanguliselt annab autode, õlle ja klaasi tootmine 70% Tšehhi riigi rahvuslikust koguproduktist.

Oma põhitegevuseks Tšehhi tehnika maaletoomise deklareeriva OÜ KRK Mõigu juhataja Karl Renseri sõnul on tal info umbes 2500 Tšehhimaa toote kohta.

"Müüme metalli- ja puidutööpinke, tõstukeid, laoseadmeid, põllumajandus- ja kommunaaltehnikat, transpordivahendeid," loetleb ta. "Valik on meeletult suur ning mingiks arengupeetusega riigiks Tšehhimaad pidada ei saa. Julgen öelda, et Eesti ei jõua ka kümne aasta pärast ekspordi osas Tšehhi praegusele tasemele."

Aastatel 1982-1985 toonases Tšehhoslovakkias elanud Karl Renser kinnitab, et on selle maa tulihingeline fänn ja paljuski tšehhide mõttekaaslane. Ta on seal palju ringi rännanud, nautinud loodust ja kaenud üle olulisemad tehased ning ütleb, et tunneb Tšehhimaad paremini kui 80% eestlastest oma kodumaad.

Ta teab, et Tšehhimaal valmistatakse kvaliteetset tehnikat, usub selle töökindlusse ning parimasse hinna ja kvaliteedi suhtesse. Just neile teadmistele tuginedes ei pelga ta seda tehnikat julgelt soovitada ka Eesti ettevõtetele tarnida ja soojalt soovitada.

Eestis on tuntud Tšehhimaal toodetud autod, bussid, õlu, piimatooted, maiustused, keraamika, kristall. "Meilt Tšehhimaale suurt midagi minu teada ei viida. Või kui, siis väga tühises mahus," märgib Renser.

Majanduskriisi hakuni müüs KRK Mõigu peamiselt puidu- ja metallitööpinke, praeguseks on nende müük pea olematuks kahanenud.

"Ehitus on ju seiskunud, tööstusettevõtete mahud vähenevad ning seadmeid enam ei osteta," märgib ta. "Samas on osade firmade toodang endiselt populaarne, nende hulka kuuluvad näiteks Kobit, Rojek, Pilous."

Tšehhis asuvad pea kõik tehnikatootjad väljaspool pealinna ning Renseri sõnul võiks sellest ka meil Eestis eeskuju võtta.

"Siis ei jookseks inimesed massiliselt maalt linna," usub ta. "Majanduskriisist väljatulemiseks oleks Eestil vaja suurendada tootmist ja eksporti, kasutades ära piirkondlikku tööjõudu."

Renser usub, et Eesti-Tšehhi kaubavahetuse hoogustamiseks võiks luua riikliku organisatsiooni, mis koguks huvilised kokku ja tegeleks turundusega.

"Igaühel omapäi tegutsedes oleks see ilmselt raske, kallis ja võib-olla võimatugi," leiab ta.

Eestis Škoda autosid müüva ASi Auto 100 turundusjuht Lemmo Tigane kinnitab, et autotööstus on Tšehhi suurim tööstusharu.

"Kvaliteet ja innovaatilisus on märksõnad ka muu Tšehhi toodangu juures," leiab ta. "Teinekord tuleb nende omaduste tõestamiseks aga kõvasti vaeva näha."

Tigane ütleb, et Škoda on üks parimaid hinna-ja kvaliteedi suhtega sõiduautosid.

"Tehniliselt kaasaegne, ajatu disainiga, erakordselt ruumikas ja praktiliste omadustega Škoda on ideaalne valik kõigile, kes hindavad usaldusväärsust," lausub ta.

Tõsi ta on, et autoomanike seas korraldatud rahulolu-uuringutes leiame Škoda sageli esimeste seast, sel automargil on üksjagu tiitleid ka autoajakirjadelt. Kahel korral on Škoda pärjatud Eestis Aasta Auto tiitliga - 2007. aastal valisid siinsed autoajakirjanikud selleks Škoda Roomsteri ja 2008. aastal Škoda Superbi. Kusjuures viimane tuli mullu aasta autoks ka Lätis ja Leedus.

Eesti-Tšehhi kaubandussuhete maht sõltub Eesti ekspordipotentsiaalist ja siinsete ettevõtjate huvist Tšehhi turu vastu.

Eesti ekspordi kasvu Tšehhisse eelmisel aastal soodustas kõrvuti muude teguritega ka Tšehhi krooni kallinemine euro suhtes (maksimaalne kasv 17% aastas) 2008. aasta teises ja kolmandas kvartalis. Majanduskriis näib olevat kannustavaks teguriks uute sidemete loomisel. Seda ilmestas Lõuna-Moraavia ettevõtjate delegatsiooni visiit Eestisse aasta tagasi.

Eesti Panga andmetel oli Eesti otseinvesteeringute maht Tšehhis mullu 29,3 miljonit krooni (2007. aastal 2,6 mln kr). Eesti ettevõtetest hõivab jõuliselt Tšehhi turgu Baltika, kes avas seal oma teise rõivapoe, seekord Ostravas.

Tšehhi investeeringute senine olematu maht Eestis kasvas mullu jõudsalt ja moodustas seisuga 30.09.08 35,26 miljonit krooni. Ettevõtete registri andmeil tegutses selle aasta kevadel Eestis 24 Tšehhi firmat.

Meie kasutame Tšehhi päritolu metallisaagisid vist juba neli-viis aastat ja selle aja jooksul pole olnud erilist põhjust nende kvaliteedi üle kurta.

Saed töötavad hästi, ehkki tagavaraosadega kipub raskeks minema - kui andur või mõni muu asi katki läheb, pole just lihtne uut saada.

Tšehhis toodetud saagide kasuks otsustasime omal ajal peamiselt nende soodsama hinna tõttu lääneriikide analoogidega võrreldes.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:59
Otsi:

Ava täpsem otsing