Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ässad annavad õhulahingu
Odavlennufirmadel on jätkuvalt hoog sees muidu kiratseva lennundussektori foonil. Kaks suurt odavlennukompaniid easyJet ja Ryanair Holdings on tänavu kasvatanud lendajate arvu, olles kontrastiks tavalennukompaniidele, nagu British Airways, kel jääb lendajaid vähemaks.
easyJet sai just kokku kogu majandusaasta numbrid. Kasum vähenes 14 protsenti, kuna kasvanud kütusekulu elimineeris kasvanud reisijate arvust tingitud tulu. Kasumiks tuli 71,2 mln naela ehk 19,6 penni aktsia kohta. Käive kasvas 13 protsenti, 2,67 miljardile naelale.
Selle lennukompanii tulemus läks kütuse hinnariski maandamise arvele. Kuigi kütusehinnad kukkusid, maandas ettevõte 2008. aastal kõrgete kütusehindade aegu hinnariski. Kasum tuli siiski üle analüütikute oodatu.
easyJet prognoosis, et Euroopa lühimaalendude turg kasvab järgneval 4-5 aastal umbes kümme protsenti võrreldes varasema seitsmeprotsendise kasvuootusega. Ettevõte kavatseb suurendada kulude kokkuhoidu, soovides külmutada ametiühinguga lepingu lõppedes lendurite palgad.
Odavlennufirmad on omavahel ägedas sõjas. Vaevalt sai 17. novembril easyJet teatada, et tuleb raske talv ning et nemad pakuvad Ryanairist paremat väärtust, kui viimane lajatas börsiteatega vastu. Seal on must-valgel kirjas, et easyJet hoiatab raske talve eest, kuna ei suuda võistelda Ryanairi madalate hindadega. Ryanairi 66 miljonit reisijat ei ole kunagi eksinud. easyJet on saanud endale 45 miljonit reisijat vaid seetõttu, et need inimesed ei saanud kohti Ryanairi täis lennukitele.
"Reisijad eelistavad Ryanairi keskmist 30naelast lennupiletit, sest see on poole odavam easyJeti 60naelasest piletist," ütles Ryaniari pressiesindaja Stephen McNamara. "Seetõttu otsib Ryanair uusi sihtkohti ja lennuliine ning easyJet tõmbub tagasi. Viimased easyJeti tulemused näitavad, et ilma kütuseta on kulud kasvanud kuus protsenti, kuid Ryanair on vähendanud kulusid (ilma kütuseta) viis protsenti. Vahe Ryanairi ja suurte kuludega easyJeti vahel kasvab ning see on põhjus, miks easyjet aeglustab kasvu ja loobub liinidest."
"Selleks, et Ryanair saaks vastata easyJetile, peaksime me lennupileti hinda kahekordistama, mida me teha ei kavatse," jätkas pressiesindaja börsile saadetud teates. "Selle asemel me langetame oma piletihindu veel, et kindlustada kõige karmim talv kallitele lennukompaniidele, nagu easyJet, British Airways ja teised."
easyJeti asutaja Stelios Haji-Ioannou sõnul riskib Ryanair kasvuplaani tõttu katastroofiga. Tema sõnul peaks Ryanair kasvatama 2,5 aastaga reisijate arvu 50 protsenti, et täita 200 lennukit pluss 100 lisanduvat õhulaeva. Ryanairi juht Michael O'Leary ütles, et nende eesmärk on tõsta lendajate hulka kolme aastaga 30 protsenti, 85 miljonile. easyJet arvab, et lähiaastatel jääb palju lennukeid tühjalt seisma ning kahtleb madala piletihinnaga kiire laienemise strateegia edukuses. Ryanair aga on jäänud kindlaks just sellele strateegiale ning ei usu easyJeti lennupiletite hinnatõusu edukusse. easyJet on kasumlik, kuid on valmis laienemise hoogu maha tõmbama. Ryanair aga tahab saada Euroopa suurimaks lennukompaniiks ja see saab juhtuda vaid kasvu kaudu.
Lennundusturul on olukord raske. Kütuse hind on hakanud üles liikuma ning majandused on võib-olla taastumas, kuid jätkuvalt nõrgad. Kodumajapidamiste sissetulekud on surve all ning tööpuudus on suur ja kasvav. See ei ole kaunis taust lennukompaniidele. Rahvusvaheline lennundusorganisatsioon IATA on prognoosinud tänavuseks lennukompaniide koondkahjumiks 11 miljardit dollarit.
Nii mõnelegi kompaniile on lahenduseks liitumine. Ja konsolideerumisprotsess näib olevat käimas. Aastate eest meenub Air France'i ja KLMi liitumine. Nüüd on British Airways ja Hispaania Iberia Lineas Aereas de Espana valmis seitsme miljardi dollariliseks liitumiseks, kui lahenduse leiavad BA Briti pensionplaaniprobleemid. Liit võiks olla kasulik - Iberia lisaks kasulikud Ladina-Ameerika liinid British Airwaysi ülemereliinide omadele. Karta on, et Euroopa-sisene lennundusturg jääb odavlennukompaniide kannibaliseerida.
Ryanairi juhatuse esimees Michael O'Leary ei hoidnud liitumise kommenteerimisel Bloombergis sõnu kokku.
"See meenutab mulle kaht teineteise najale toetuvat joodikut," ütles ta Bloombergile. "Kui sa paned kokku ühe kõrgete pilethindadega kahjumliku lennukompanii teise kõrgete hindadega kahjumliku lennukompaniiga, saad kõrgemate pilethindadega veel suuremate kahjumiga lennukompanii."
Viimase aja Finnairi streigivapustus esitab aga küsimuse, miks peaks Soome riik omama enamusosalust streigiga reisijatele ebameeldivusi valmistavas lennukompaniis. Kas investorite seisukohast ei räägi kõik rohkem SASi ja Finnairi liitumise kasuks kui selle vastu?
Kui vaadata lennukompaniide aktsiagraafikuid, siis erinevalt üldisest aktsiaturust särtsakust märgata ei ole. Vahest on sellel ka hea põhjus - tegemist on krooniliselt kahjumliku tegevusharuga, kus on vaid üksikud staarid. Minu lemmikud on aktsiate puhul Ryanair ja easyJet, kuid ka SAS on tõeline ööriaktsia (maksis 4,82 SEKi). Siiski eelistan oodata ja vaadata, kuidas lennukompaniidel läheb, enne kui tormata neid ostma.