Konservatiivsete kinkide aeg

Urve Vilk 20. november 2009, 00:00

ASi DSV Transport juhatuse esimehe Jaan Lepa sõnul on ettevõttes kingituste osas mõistlikku ning hea maitse joont kogu aeg hoitud. Sellest pole saanud kokkuhoiukohta. Kingitusi tehakse DSVs jätkuvalt nii partneritele kui ka omadele töötajatele. Ning ennekõike eelistatakse praktilisi kingitusi.

Reklaamkingituste hinna muutust langeva majanduse ning kukkuvate hindade tingimustes ei oska Lepp kommenteerida, kuna suur osa kingitustest tellitakse kontserni rahvusvahelisest e-poest.

"E-poest valimise võimalus lihtsustab otsustamist, kuna eelvalik on juba ära tehtud. Samas on arvesse võetud ka firma tegevusvaldkonda," rääkis Lepp. Näiteks on reklaamkingitusena kasutusel auto- ja lennukimudel, kuna tegeletakse nii auto- kui ka lennutranspordiga.

ASi Strand tegevdirektori Aime Vilgase sõnul lööb majanduskriisi ajal praktiliste kingituste eelistamine veelgi enam välja kui varem. "Tahame, et kingitus oleks praktiline, nii et see ei jääks tolmu koguma," sõnas Vilgas. Lisaks peab äripartnerile tehtav kingitus olema ka eristuv. "Oleme kinkinud näiteks meepurke, sest mesi on tervisele kasulik, samas saab erilise pakendi ja lisatava sooviga muuta kingituse meeldejäävaks," rääkis Vilgas.

Traditsioonilisteks kingitusteks on ka firma logoga veinid ning maiustused, nagu näiteks käsitsivalmistatud šokolaadikommid. "Aga me pole väga palju kingitusi kunagi jaganud, ikka vaid parimatele partneritele," rääkis Vilgas. Ka omatöötajatele on tehtud eelkõige praktilisi kingitusi.

"Oleme inimestelt ka näiteks küsinud, kas nad soovikisid jõuludeks pidu või kingitust ja vastavalt sellele valiku teinud. Aga eks nii palju kui on inimesi, on ka arvamusi. Kollektiiv on suur ja kõikide arvamust arvesse võtta ei saa, tuleb arvestada enamust," sõnas Vilgas lisades, et praegu oodatakse tõenäoliselt ennekõike rahalist tunnustust, mitte kinki.

ASi Info-Auto turundusdirektor Tiit Lillipuu sõnul ei ole ka nende firma mingit ninni-nänni kunagi tellinud ega jaganud. "Eks meil on mõned logoga pastakad ja T-särgid, aga ei mäletagi, millal neid viimati jagasime. Meie valdkonnas pole viimastel aastatel ka messe ega üritusi eriti toimunud, nii et firmatooteid pole eriti kusagil jagadagi," rääkis Lillipuu. Suveniirid Fordi ja Volvo logodega on ettevõttes küll olemas, aga kasutatakse neid pigem müügiks.

"Auto on nii kallis asi, et inimese ostueelistusi pastakaga niikuinii ei mõjuta, olulisem on pakkuda head toodet mõistliku hinnaga," lisas Lillipuu.

Tellitavate äri- ja reklaamkingituste mahud on vähenenud, ideaalis oodatakse toodet, mis oleks nii praktiline, odav kui ka kvaliteetne.

Äri- ja reklaamkingituste müügiga tegeleva ASi Roi müügijuhi Aivar Peegli sõnul läheb ettevõttel hoolimata majanduslangusest hästi. "Muidugi ei saa tulemusi võrrelda eelmise või üle-eelmise aastaga, aga vaadates numbreid, läheb hästi."

Pakutavad tootegrupid on varasemaga võrreldes jäänud samaks, sortimendist pole midagi välja kukkunud. Peegli sõnul otsitakse jätkuvalt uusi ideid. "Need, kes otsisid varem vimkaga kingitusi, teevad seda ka nüüd ning need, kes eelistasid eelkõige praktilist kingitust, eelistavad seda ka praegu," rääkis Peegel.

Ehkki suurte ettevõtete tellimuste puhul on aeg-ajalt tunda säästuaja survet, kingitustemüüjale see pärssivalt ei mõju. "On ka odavamaid asju ja võimalusi. Ühekordsete kingituste puhul oodatakse, et asi oleks kvaliteetne ja ilus, ei oodata, et äriprtnerile tehtav kingitus maksaks 50 krooni," rääkis Peegel.

Peegli sõnul on reklaamtooted, mis kunagi välja ei sure, kirjutusvahendid, mida on alati tarvis. "Nii pastapliiatsid, mis kipuvad ikka aeg-ajalt ära kaduma kui ka harilikud pliiatsid, mis on heaks kingiideeks rohelisema mõtteviisiga inimestele," sõnas Peegel. Alati jäävad Peegli arvates alles ka tekstiil ning keraamika, samuti elektroonika, mis esialgu kipub kinkimiseks siiski veidi liiga kallis olema.

Äri- ja reklaamkingituste müügiga tegleva OÜ Ausestar tegevjuhi Terje Krönströmi sõnul on eksklusiivkingituste valdkond praegu jäänud tahaplaanile. Ka tellitavad kogused on väiksemad kui varasematel aastatel. "Protsentuaalselt on seda aga raske kokku võtta," lausus Krönström.

Eelistatakse praktilisi kingitusi. "Kui kingitused on suunatud oma firma töötajatele, siis soovitakse, et neid saaks kasutada ka igapäeva töös või igapäevaselt kodus. Tihti müüb idee rohkem kui toode ise," rääkis Krönström.

"Kliendid on väga hinnatundlikud. Tundub, et praegu on kõige minevam toode selline, mis vastaks nõudmistele odav, kvaliteetne ja praktiline. Kahjuks on raske pakkuda minimaalse raha eest väga kvaliteetset toodet, kuid oleme siiamaani hakkama saanud ka kõige nõudlikumate klientidega," rääkis Krönström. Samuti on kliendid tema sõnul varasemaga võrreldes teadlikumad, olles päringutes konkreetsemad.

Milline tööandja tehtud kingitus on eredalt meelde jäänud? Kuidas suhtute sellesse, kui ettevõttes kingitusi ei tehtaks?

Koit Saar, OÜ Värvifoorum müügiesindaja
Eks kinki on ikka tore saada, aga ühtegi väga meeldejäänut pole. Igasugu pudi-padi ei oota, pigem eelistaks siis preemiat, mis annaks võimaluse ise osta, mis meeldib. Aga kingituse mittesaamine otseselt kurvaks ka ei tee.

Tiina Sutt, ASi Infotark suurkliendihaldur
Meil ole mingit ninni-nänni kunagi kingitud, küll aga näiteks raamatuid. Jõuludeks midagi ei kingita, pigem on heal ajal tunnustatud preemiaga, selle aasta kohta ei oska veel öelda. Minu arvates on see mõistlik käitumine, kuna meil on tööl üle saja inimese, ja kinki, mis kõigile meeldiks, on raske leida.

Kaire Klaos, ASi Optimera Estonia Haapsalu kaupluse juhataja
Kingitusi ei meenu. Hea sõnaga võiks tähtpäevade puhul alati meeles pidada, kingituse väärtus ei olegi oluline. Oma töötajatele oleme pisikese meelespidamise alati organiseerinud.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:59
Otsi:

Ava täpsem otsing