Sündimas on uus Google?

Silvia Viidik 23. november 2009, 00:00

Sotsiaalvõrgustikud on ühed igavesti popid kohad. Ja populaarsus aina kasvab - kohati võiks lausa öelda (mingite ealiste ja demograafiliste iseärasuste piires), et kui sind seal pole, ei ole sind olemaski.

See on muidugi väike liialdus, eriti suhteliselt tagasihoidlike eestlaste jaoks, kes eelistavad hoida madalat profiili. Aga need, kes on sattunud mingil ajal õppima või töötama välismaale, nõustuvad ilmselt minuga - kui sind pole kirjas mõnes populaarses portaalis, oled praktiliselt nähtamatu. Kui kohalik telefoniteenus on hirmkallis, sõpruskond lai ja fotoklõpsudega jäädvustatud ühisüritusi piisavalt, pakub maailma suurim sotsiaalvõrgustik Facebook suurepäraseid võimalusi kõike ühes kohas ja tasuta teha.

Septembri keskel jõudis Facebooki kasutajate arv 300 miljoni inimeseni üle maailma, kusjuures viimane miljon lisandus vaid lühikese kuue kuu jooksul. Ettevõtte asutaja Mark Zuckerberg ei hakka siiski šampanjaklaase kõlistades rõõmutantsu kepsutama, sest eesmärgini on veel maad küll ja küll. "See on suur number, aga meie jaoks vaid algus eesmärgile ühendada kõik inimesed," ütles Zuckerberg.

Septembris jõudis Facebook ka esimest korda oma rahalise seisuga plussi, kuigi ootas positiivset sündmust alles millalgi 2010. aastal. Asjaolu, et ettevõte on rahavoo plussi ajamisega algsest ajakavast aasta võrra ees, näitab, et ta suudab meelitada ka maksvaid reklaamikliente.

Lisaks neile särama löönud tahkudele on ka Facebooki aktsia hind börsivälisel kauplemisel viimasel neljal kuul kerkinud juba 42 protsenti. Eraettevõtete aktsiatega kauplemise platvormi SecondMarket tegevdirektori Adam Oliveri sõnul on aktsia hind kerkinud 21 dollarini juulikuiselt 14,77 dollarilt. Võrdluseks, Nasdaqi liitindeks, millega Oliveri kinnitusel Facebooki aktsia kuni suveni üsna käsikäes kõndis, on selle perioodiga kerkinud vaid 19 protsenti.

Aktsia hinna suhteliselt kiire kihutamine on ajanud kihevile pankurid ja analüütikud, kes näevad varsti avaliku aktsiaemissiooni võimalust. Privaatbörse kasutavad noored ettevõtted tihti baromeetrina, et selgitada välja huvi oma aktsiate vastu. Renaissance Capitali aktsiaemissioonidele spetsialiseerunud analüütik Paul Bard usub, et börsil võib Facebooki aktsiaga kaubelda juba lähema 12 kuni 18 kuu jooksul. "Fakt on, et aktsia hind on privaatbörsidel palju liikunud. Olen kindel, et sel on pistmist inimeste usuga, et tehing tuleb pigem varem kui hiljem," märkis ta.

Saavutatud 21dollarilise hinna juures ulatuks Facebooki turuväärtus Bloombergi arvutuste kohaselt 9,5 miljardi dollarini. Lisaks on ettevõttel arvestataval hulgal eelisaktsiaid, mille saaks emissiooni korral lihtaktsiateks ümber vahetada. Ja selle ettevõtte IPO tekitaks ilmselt sama võimsa huvi kui Google'i emissioon 2004. aasta augustis, mil 1,67 miljardi dollari eest müüdi maha 19,6 miljonit aktsiat, mis tõstis praeguseks maailma suurimaks kasvanud otsingumootori turuväärtuse tollal 23,1 miljardile dollarile. Tollaselt 85 dollarilt on aktsia hind nüüdseks kerkinud 573 dollari juurde ning ei paista kaugeltki piduripedaalile mõtlevat. Google'iga võrdlus on igati kohane ka muudel põhjustel - mõlemad on suutnud kätte võidelda turuliidri positsiooni ja ründavad ambitsioonikate plaanidega veel kaugemale.

Mais kinnitas ka Zuckerberg, et IPO kuulub Facebooki tulevikuplaanidesse, aga nentis, et see toimub siis, kui ettevõte selleks küpseks saab. Pool aastat tagasi vajas suhtluskeskkonna tainas veel kerkimisaega.

Septembris ja oktoobris sai USAs IPO-küpseks 18 ettevõtet - see on suurim arv viimase kahe aasta jooksul. Kui piiksuma hakkab ka Facebooki valmisolekule viitav signaal, oleks üht tõusuaktsiat sihtival investoril ilmselt palju põhjust ostuhullusega kaasa minna.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:19
Otsi:

Ava täpsem otsing