Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Nokia liidrikoht mobiiliturul küsimärgi all
Analüüsikeskus IDC tuli nädal aega tagasi välja ennustusega, et maailma suurimale mobiiltelefonide tootjale Nokiale võib nende koduturu, Lääne-Euroopas teha tuule alla Samsung ning tõrjuda ta turul teisele kohale.
Ehkki kolmanda kvartali seisuga ollakse Lääne-Euroopas 35,3protsendilise turuosaga endiselt suurim, siis Lõuna-Korea mobiiltelefonide tootja kihutab põhjanaabritele tuhatnelja järele ning on jõudnud 30,5 protsendini. Samsung on juba turuliider traditsiooniliste telefonide segmendis ning on mitmekesistamas oma portfelli nutitelefonide valikuga, kirjutas analüüsikeskus viimases aruandes.
Järsk turuosa langus on Nokiat tabanud ka nutitelefonide segmendis. Kui veel 2007. aasta teises kvartalis kandis iga teine telefon silti "Nokia", siis nüüd on põhjanaabrite osa sellel turul veidi üle kolmandiku.
Põhjust pole raske leida. Nimelt just 2007. aasta juunis tuli Apple välja mobiiltelefoniga iPhone, mis pööras pea peale algul nutitelefonide, aga hiljem kogu mobiiltelefonide turu. Enne iPhone'i olid nutitelefonid sealpool ookeani võrreldes Euroopaga suhteliselt vähe levinud. Research in Motioni (RIM) Blackberryst oli saanud küll koguni nutitelefoni üldnimetus, aga nende kasutajaskond piirdus peamiselt suurettevõtete tippjuhtkonnaga. Pärast iPhone'i saabumist avastasid ameeriklased nutitelefoni, mis kasvatas järsult ka RIMi müüki. Nokia hakkas aga turuosa kaotama.
Paraku on just nutitelefonid kõige kiiremini kasvav segment ning sisuliselt ainus segment, mis on näidanud korralikke numbreid ka majanduskriisi ajal. Sel aastal kasvas nutitelefonide turg ilmselt koguni viiendiku võrra, samal ajal kui ülejäänud turg kuivas kokku, mis lõi kõige rohkem Nokiat, Motorolat ning Sony Ericssoni.
Ehkki eelmises kvartalis müüs Nokia 108,5 miljonit ning Apple 7,4 miljonit mobiiltelefoni, teenis Apple telefonidelt Nokiast suurema kasumi.
Analüütikute sõnul ongi nutitelefonid peamine põhjus, miks aktsia hind ei suutnud tõusta samal, ajal kui toimus globaalne aktsiaturgude taastumisralli. Alles siis, kui ettevõte on nutitelefonide sektoris suutmas taas käivet kasvatada, võib oodata ka Nokia aktsia hinna tõusu.
"Investorite usaldus taastub täielikult alles sel päeval, kui Nokia näitab jätkusuutlikku positiivset liikumist tegevuskasumi marginaalides, käibes ja kasumis," lausus uudisteagentuurile Reuters investeerimisfirma Bernstein analüütik Pierre Ferragu.
Nokia häda on olnud ka see, et ta on eelmistel aastatel maha maganud terve rea trende, mis mobiiliturul valitsevad. Nokia jäi hiljaks nii õhukeste telefonide kui ka puutetundlike ekraanidega, selgitas Ferragu.
"Vahetevahel piisab investoritele meelemuutuseks vaid uuest tootest teadaandmisest, kui see on piisavalt atraktiivne, aga Nokia peab ilmselt näitama fundamentaalselt uut kontseptsiooni kas riist- või tarkvaras," arvas ilmselt üks paremaid mobiiltelefoniturgu tundvaid analüütikuid Tero Kuittinen analüüsikeskusest KMK Partners.
"Mõned Nokia tootearenduse olulised osad jooksid rööbastelt välja umbes neli aastat tagasi ning nüüd on vaja need tagasi saada," lisas ta.
Nokia ongi üsna radikaalselt nutitelefonide strateegiat ümber kujundamas. Oktoobris nimetati üksuse etteotsa Jo Harlow, kes peab hakkama saama pealtnäha võimatu ülesandega - võistlema hinnasõja tingimustes konkurentidega, keda tuleb järjest juurde, ning samal ajal suurendama marginaale. Seetõttu teataski ettevõte detsembri alguses, et kulude kahandamiseks vähendatakse drastiliselt nutitelefonide mudelite arvu. Oktoobris vahetus ka peadisainer, uueks disainiüksuse juhiks sai Soome ekspresidendi ja Nobeli preemia laureaadi Martti Ahtisaari poeg Marko Ahtisaari.
Järgmise 12 kuu jooksul kavatseb Nokia varustada peaaegu kõik nutitelefonid puutetundliku ekraani, täismahus klaviatuuri või mõlemaga. Analüütikud muidugi hoiatavad, et Nokia peaks olema tooteportfelli vähendamisega ettevaatlik, sest kui mingi mudel ebaõnnestub, annab see suurema võimaluse konkurentidele, vahendas Reuters.
Näiteks SonyEricssonil on vaid kaks nutitelefoni ja mõlemal oli Suurbritannia turul tarkvaraprobleeme. Ja seda jõulumüügi ajal!
Rootsi konsultatsioonifirma Northstream juhi Bengt Nordstromi sõnul on järgmine aasta Nokia jaoks otsustav. Ettevõte peab näitama, kas Nokia nutitelefonid koos rakendustega suudavad vahe taas sisse teha nii Apple'i kui ka üha enam mobiiliturule tungiva Google'iga.