Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kütuseaktsiisi tõusu tasub teenusetellija oma kaukast
Hulgi- ja jaekaubandusega tegeleva Jalajälg ASi juhataja Rainer Tops nentis, et siiani ei ole veoteenust pakkuvad partnerid hinnatõusu osas nende poole pöördunud. "Meil on mitu teenusepakkujat ja lepinguid oleme läbi vaadanud vastavalt vajadusele," rääkis ta.
Ka Balbiino ASi logistikajuhi Raul Lillestiku sõnul pole keegi teenusepakkujatest veel survet avaldanud. "Meil on etteteatamise ajad ja ega oska arvata, kas hinnatõusu jutuga tullakse või mitte. Pigem arvan, et ei tulda. Turuseis on ju selline, et klienti on vaja igal juhul hoida," rääkis ta.
Balbiinole pakub teiste hulgas teenust Aviator OÜ. Ettevõtte juhataja Urmet Maripuu vastas küsimusele, kas nende klientidel on põhjust seoses aktsiisitõusuga veoteenuse hinnatõusu karta, et keegi peab ju selle kinni maksma. "Ei oska küll öelda, millises mahus - pole veel täiendavaid kulutusi välja arvestanud," märkis ta.
Rahvusvahelisi vedusid aktsiisitõus Eestis Maripuu sõnul ei mõjuta. "Seal on mahud suuremad ja niipalju oleme mõelnud, et kui Leedus aktsiisitõusu ei tule, suuname oma põhitankimised Leetu," avaldas ta ettevõtte plaanid hakkamasaamiseks.
Eestisiseste vedude osas on Aviatoril mitmete klientidega lepingud, kus kütuse lisa on sisse kirjutatud ning hinnatõusu puhul võetakse lihtsalt uus teenushind. "Ega 100% ei saa kindel olla, et klient parema pakkumise ahvatlusega kaasa ei lähe, aga ma väga ei usu. Meie kliendid vaatavad teenust kompleksselt, mitte vaid hinnast lähtudes," sõnas firma juhataja.
Maripuu ei arva, et aktsiisitõus veonduses pankrotilainet kasvataks. "Kes hädas, on hädas niigi. Kui krediidiinfot vaadates on näha, et mitmetel transpordifirmadel on suured maksuvõlad üleval, mille arvelt oma kulusid säästetakse. Veosektoris on üksjagu firmasid oma uksed kinni pannud," märkis ta.
Abiveod OÜ tegevjuht Raivo Pukk seevastu kütuseaktsiisi tõusu nii rahulikult ei suhtu. "Jama on, ja jama alles tuleb! Pankrotilaine tuleb. Kui kusagil üks ots käriseb, siis paisub see laineks," hoiatas Pukk.
"Kui tõstan hinda kas või natuke, siis seisan. Kui säilitan vana hinna, siis saab veel kuidagimoodi hakkama...," lisas ta.
Puki seletusel on nüüdsel ajal vähimgi hinnatõus kliendile signaaliks, et minna teise vedaja juurde. "Riik sellest aktsiisitõusust midagi ei võida. Küll leitakse muid võimalusi - tehakse mustalt... Meie ühiskonnas pole teisiti võimalik," selgitas ta, kuidas Eesti majandusel ja eriti veondusel on võrreldes Läänega ikka väga õhuke rasvakiht.
Aktsiisitõus mõjub ikka palju. Kui palju täpselt, ei oska veel öelda, kuivõrd ekspedeerimise teenuse hinna kujunemise maatriks on keeruline - see koosneb kütuse hinnast, nõudlusest-pakkumisest, ekspordist-impordist jms.
Ekspedeerijate teenuses on kütusehinna osa 25-30 protsenti.
Tõus ei pea minema vedajate ja ekspedeerijate arvelt, vaid ikka lõpptarbija arvelt - muidu meie sektorit varsti polekski. Kui maailmaturul kütuse hind langeb ja Eestis aktsiis tõuseb, siis pole nagu väga põhjust teenusehinda tõsta.
Autor: Tea Taruste