2009. aasta autotööstuses

Sirje Rank 28. detsember 2009, 13:47

Miski ei võta lõppevat aastat autotööstuses paremini kokku kui fakt, et USA ei ole sellest aastast enam maailma suurim autoturg, kirjutab ajaleht New York Times.

 J. D. Power & Associates prognoosib, et Hiinas ulatub müüdud sõidukite hulk tänavu 12,7 miljonile, USAs 10,4 miljonile. Aimu turu kokkutõmbumise ulatusest annab võrdlus 2000. aastaga, mil automüük USAs ulatus rekordilise 17,4 miljoni sõidukini.

Müük on järsult vähenenud hoolimata autotööstuse antud erakorralisest riigiabist – USAs näiteks eraldas valitsus 2,9 miljardit dollarit nn raha romu eest programmile, mis toetas 690 000 uue sõiduki soetamist vanemate ning keskkonda rohkem saastavate mudelite asemele.

Ülemaailmne majanduskriis on rea autofirmasid hauda ajanud ning sundinud teisi konsolideeruma või järsult oma tootmisvõimsusi piirama.

Alljärgnevalt mõned väljavõtted New York Times’i koostatud ülevaatest autofirmade tänasest seisust:

ASTON MARTIN – Briti motospordi magnaadi juhitud konsortsium hoiab seda 2007. a Fordilt ostetud luksussportautode tootjat Kuveidi petrodollarite toel elus. 

CHRYSLER GROUP – Saksa Daimleri omandusest on Chrysler jõudnud ringiga Itaalia Fiati kätte.

FISKER - Henrik Fisker, varem Aston Martini disainer, on keskendunud hübriid-luksusautodele ning lubab 80 000 dollarit maksva Karma sedaani, mis ehitatakse Soomes, tuleval sügisel müüki paisata.

FORD MOTOR – on ainus Detroiti autofirma, mis ei palunud tänavu riigilt abi. Müük on vähenenud, kuid turuosa kasvanud. Automarkide kokkuostmise trend on pöördunud.

GENERAL MOTORS – kuulub nüüd USA maksumaksjale. Pärast kuid väldanud kõnelusi otsustas GM mitte müüa Saksa Opelit Kanada Magnale ja Venemaa Sberbankile. Ka Saturni ja Saabi müük takerdus ja Hummeri tehing on venima jäänud.

HONDA – müük on vähenenud, kuid USA autoturul on tõustud neljandale kohale GMi, Toyota ja Fordi järel.

HUMMER – GM müüs Hummeri Hiina firmale Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery, kuid Hiina valitsus pole tehingut veel heaks kiitnud.

HYUNDAI-KIA – kerkis Fordi asemel maailma suuruselt neljandaks autotootjaks. Esikolmiku moodustavad Toyota, GM ja Volkswagen.

JAGUAR ja LAND ROVER – Ford müüs margid India autotootjale Tata Motors.

SAAB – GMi katsed Saabile ostjat leida muutusid farsiks – kaks sportautode tootjat Rootsi Koenigsegg ja Hollandi Spyker, kes kahepeale kokku valmistasid tänavu vähem kui 100 autot – pole kumbki suutnud oluliselt suuremat Saabi „alla neelata“. Hiina Beijing Automotive ostis tüki Saabist, kuid ülejäänud osa firmast on ilmselt hääbumisele määratud.

SUBARU – mis majanduslangusest me räägime? Subaru müük on aastaga kasvanud 14%.

SUZUKI – Volkswagen ostis detsembris firmast 19%. Käik on osa VW plaanist tõusta aastaks 2018 Toyota asemel maailma suurimaks autotootjaks.

TATA – lubab oma maailma odavaima auto Nano tuua aastaks 2011 Euroopa turule.

TOYOTA – müük langes, aastakahjum ligi 5 miljardit dollarit, turult kutsuti tagasi 3,8 miljonit sõidukit.

Volkswagen GROUP –  Porsche tegevjuhi Wendelin Wiedekingi „Taaveti ja Koljati“ plaan VW alla neelata ei õnnestunud, nüüd on VWi juht Ferdinand Pi?ch ise Porchet üle võtmas ning pearivaal Wiedeking vastu tahtmist pensionile saadetud.

VOLVO – isegi turvalisuse poolest tuntud Volvo ei suutnud 2009. a löökauke vältida. Pärast Volvo müükipanekut ligi aasta tagasi on Ford leidnud Volvole ostja Hiina Geely näol. Tehingu maksumuseks on hinnatud 2 miljardit dollarit. Ford ise maksis Volvo eest aastal 1999 6,5 miljardit dollarit.

 

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
28. December 2009, 13:47
Otsi:

Ava täpsem otsing