Teenusedisain pakub tootjatele uut vaatenurka

Ruth-Helene Melioranski 19. jaanuar 2011, 00:00

Palju räägitakse sellest, mis on disain. Samas on märksa olulisem mõista, mida disain ettevõttel saavutada aitab. Kui nimetada vaid esmalt meenuvaid, siis - paremad tooted, rahulolevamad ja lojaalsemad kliendid, efektiivsem planeerimine ning kulude optimeerimine.

Tihedas ettevõtluskonkurentsis eristuvad tooted üksteisest pakutava elamuse ja kaasnevate teenuste poolest. Funktsionaalsetelt omadustelt sarnaseid tooteid on sadu, seega mõjutavad tarbijate ostuotsuseid üha enam emotsionaalsed väärtused ja ka see, mis tootega kaasneb. Näiteks kultustelefon iPhone, mille väärtus avaldub just teenuste ehk rakenduste (apps) näol.

Mis on teenusedisain, millega ta tegeleb? Teenusedisain on valdkond, mis tegeleb väärtuste loomisega ning otsib vastuseid küsimustele, milline peaks olema kasutaja teenuse kogemus, milline peaks olema ettevõtte tööprotsess, et meeskonnal oleks kiirem, lihtsam ja mugav teenust osutada. Tähtis on mõista, et teenusedisainiga on võimalik suurendada ärieeliseid mitte ainult teenindus-, vaid ka tootmis- ja avalikus sektoris.

Teenusedisaini rakendades vaadeldakse probleeme kasutaja silmade ja kogemuste läbi. Koostöös disaineriga kaardistatakse kriitilised kokkupuutepunktid kliendiga: tooteinfo hankimine, toote kättesaamishetk, garantiiremont jne.

Disainitööriistu kasutades luuakse pilt kasutajate ootustest ja vajadustest, millest lähtudes anlüüsitakse kitaskohti ning töötatakse välja uusi lahendusvõimalusi. Näiteks kui lennutranspordis on ebamugav etapp kliendi jaoks pagasi ootamine, saab siiski ooteruumi piisavalt istekohti paigaldades luua meeldivama teenusekogemuse.

Teenusedisain tootmissektoris. Tootmissektoris võimaldab teenusedisain luua toodetele lisandväärtust, mis on üheks võtmelahenduseks toodete atrkatiivsuse ja konkurentsieelise tõstmisel. Toodetele lisandväärtuse loomiseks on kaks peamist suunda: toote müügi ja järelhooldusega seonduv ning personaliseeritud tooted. AS Sangar pakub juba mitu aastat edukalt müüvat personaaltoodet - mõõdusärki. Särk õmmeldakse valmis sama tehnoloogiaga nagu masstoodang, kuid kliendi rahulolu ning makstav hind on erinevad.

Esmakordselt korraldab Eesti Disainikeskus koostöös disaineritega teenusedisainialaseid täiendkoolitusi, mis on suunatud tootmisettevõtetele.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:46
Otsi:

Ava täpsem otsing