Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Koalitsioon autode maksustamist ei toeta
Eile esitles ekspertrühm riigikantselei mullu tellitud uuringu tulemusi ja ettepanekuid, millega pakuti välja poliitikasoovitusi säästvama transpordisüsteemi arendamiseks Eestis järgmise kümnendi jooksul.
"Uue auto soetamise puhul ei mängi eestlase jaoks kütusekulu olulist rolli. Eestis ostetakse siiani suurel määral ebaökonoomseid autosid," selgitas raporti koostamise koordinaator Mari Jüssi.
Soomes aitas tema sõnul saaste taset juba ühe aastaga paremaks muuta see, kui kehtestati CO2-põhine autode maksustamise süsteem.
Majandusminister Juhan Parts näeb maksul lisamõjusid. IRLi kuuluv majandusminister Juhan Parts on enda sõnul põhimõtteliselt autode maksustamise vastu ja soovitas selle teema puhul enne 99 korda mõõta kui lõigata.
Tema arvates on raporti hinnangud, mille põhjal on arutelu taas üles kerkinud, väga üldised. "See võtab eelduseks, et mujal on nii, ja kui meie paneme ka CO2 põhjal automaksu, siis tekitame väga meeldiva olukorra. Tegelikult on need mõjud hoopis teistsugused," rääkis Parts.
Näiteks saab ministri sõnul CO2 järgi maksustada vaid uusi autosid. "Järelikult pöörduvad inimesed taas vanade autode poole tagasi ja autopark hakkab vananema. See on palju halvem variant," arvas ta.
Kõneleda võiks hoopis biokütuste temaatikast, millega oleme taastuvenergia kavas tõsiselt tegelenud, lisas Parts.
Automaksu sisseviimist ei poolda ka riigikogu majanduskomisjoni esimees, reformierakondlane Urmas Klaas. "Autode omanikud juba maksavad kütuseaktsiisi ning vajadusel saab transpordi toodetavat saastet vähendada teiste meetmetega," rääkis ta.
Autopark ei tohi vananeda. Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu juhi Jaak Uudla sõnul tuleb autode maksustamisega olla väga ettevaatlik.
"Oleme põhimõtteliselt autode maksustamise vastu, aga kui üldse mingisugune automaks kehtestada, peaks see olema CO2 baasil," rääkis ta.
Uudla arvates pole täiendav maksustamine hea mõte, kuna näiteks maapiirkondades on auto hädavajalik tarbeese, samas on elatustase seal madal.
Maksustamine seotud ka liiklusohutusega. Teiseks ei tohi maksustamine hakata mõjutama uute autode müüki, kuna sellel on otsene seos liiklusohutusega, märkis ta. "Surmaga lõppenud liiklusõnnetuste arv on drastiliselt vähenenud just seetõttu, et autopark on noorenenud. Kui me nüüd pidurdame autopargi noorenemist, on oht, et numbrid võivad taas kasvama hakata," selgitas Uudla. Kui kehtestatakse registreerimise maks, siis hakatakse tõenäoliselt ostma rohkem kasutatud ja vanu autosid, lisas ta. Maks ei tohiks müüginumbreid alla tõmmata, ütles Uudla.
Kindlasti ei tohiks maks olla sellises suurusjärgus, et see mõjutaks automüügi numbrite vähenemist, märkis Uudla.