Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eestlaslik tagasihoidlikkus pole müügitöös voorus
Olles ise müügiga üle seitsme aasta tegelenud, kuulen tihti küsimust, et miks üldse peaks oskama müüa. Hea müügioskus on vajalik mitte ainult kasumi suurendamise eesmärgil. Osata müüa tähendab ka osata aru saada, millal sulle müüakse. Müük, ideedega mõjutamine, tagantlükkamine, inspireerimine, motiveerimine on esinenud ajast aega, see pole mingi viimase aja moeleiutis.
Öeldakse, et pea igas suhtlemissituatsioonis saab keegi müüdud; müügioskust võiks suisa samastada efektiivse suhtlemisoskusega. Maailma kõige suuremad mõjutajad on kindlasti head müügimehed: näiteks arst, kes selgitab tervislike eluviiside kasulikkust, on müüja ja mõjutaja. Selliseid näiteid on igapäevaelust tuhandeid.
Kumb on kuningas: klient või müüja? Eestis on mul tihti aga tunne, et klient peab ostmise nimel rohkem pingutama kui müüja müümise nimel, samal ajal kui läänemaailmas peetakse head müügioskust elementaarseks ärisuhte aluseks. Eestlasele on veel võõras see mõtteviis, et müügimees on professionaalne konsultant, kelle eesmärk on hea teenuse pakkumine. Müügis ei saa eestlaslikku tagasihoidlikkust vooruseks pidada, vaid tuleb aru saada, et selleks, et paremini raha teenida, peab õppima rohkem väärtust pakkuma.
Paljudel juhtudel võib kehva teeninduse põhjuseks olla töötaja laiskus või suhtumise probleem, ent vähemalt sama palju saab olukorda mõjutada ettevõtja. Usun, et probleemi tuum võib olla selles, et töötajal on liiga vähe omanditunnet: võib-
olla pole talle selgitatud, mis on firma eesmärgid ja kuidas firma edu aitab ka temal edukaks saada.
Enamasti tahavad inimesed õiget asja teha ja kasulikud olla, kuid nad kas ei oska või ei saa aru või ei tunne, et nendest firmas midagi oleneb. Firma kipub olema omaniku nägu, nii heas kui halvas mõttes: kui firmaomanik ei suuda kohelda töötajat kui partnerit, on ka töötajal raske kliendiga partnerlussuhteid luua.
Kuid müügi- ja suhtlemisoskus on kindlasti õpitav. Noorele inimesele, kes saab aru efektiivse suhtlemisoskuse tähtsusest, soovitaksin teha midagi rasket, aga arendavat. Näiteks minna suvel Ameerikasse raamatuid müüma. Southwestern alustas raamatumüügiga juba aastal 1855 ja on üle 155 aasta oma müügioskusi lihvinud. See on minu meelest julgetele pealehakkajatele igati sobilik: selles on paras doos riski, eneseületust, suhtlemisoskust, meeskonnatööd, kõiki neid asju, mida akadeemiline ülikool meile õpetada ei saa, kuid millest tööturg iga päev nukralt puudust tunneb.
Autor: Maret Saat