Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eurole üleminek tõi sadadele ettevõtetele topelttööd
Euroajastu esimene kuu on möödas ning väga tõsiseid probleeme ei ole ettevõtetes tekkinud. Küll aga on nii mõnigi ettevalmistustöö unarusse jätnud ettevõte pidanud tegema sisuliselt topeltööd, et firmat toimivana hoida.
Riigi tasandil oli eurole üleminekuks valmistumine veelgi põhjalikum kui milleeniumi vahetusel IT-süsteeme ähvardanud probleemi ennetamine. Riigi IT-süsteemid toimisid ning kui oli oodata katkestusi, anti sellest aegsasti teada. Ainult häid sõnu saab öelda ka pankade, kaupluste, tanklate ja paljude teenindusettevõtete kohta: kaardimaksed toimisid praktiliselt katkestuseta, raha sai automaadist välja võtta uue aasta esimestel tundidel, teenindusettevõtetes sai maksta mõlemas vääringus ning internetipangas toimetada juba 1. jaanuaril. Seega: tulemus vastas igati korralikule ja pikaajalisele ettevalmistustööle.
Sama ei saa aga öelda ettevõtete kohta. Euroks valmisolek oleks mullu teisel poolaastal pidanud olema kõigi ettevõtete prioriteet, kuid kahetsusväärselt suhtusid paljud euro tulekusse väga kergekäeliselt. Paljud testisid eurole üleminekut ja majandusinfo konverteerimist uude vääringusse varem ning lahendasid juba eos kõik võimalikud probleemid. Siiski oli palju neid, kes asusid toimetama alles jaanuaris. Tagajärjed ei lasknud end kaua oodata.
Selgus, et on ettevõtteid, kes kasutavad veel väga vanu tarkvaraversioone või konkreetse firma jaoks spetsiaalselt loodud IT-lahendusi, mis ei toetanud automaatset äriandmete konverteerimist eurole. Kuna see tuli välja aga alles uuel aastal, oli nii mõnegi ettevõtte töö tõsiselt häiritud. Kõik ilmnenud probleemid on küll mõistliku ajaga lahendatavad, kuid need tekitavad siiski närvikulu, lisatööd ja unetuid öid.
Millised on eurole ülemineku õppetunnid? Niivõrd suuri ja kogu ettevõtet hõlmavaid protsesse ei saa teha aegsasti valmistumata ning testimata. See kehtib ka väiksemate ettevõtete kohta. Majandusinfosüsteem on tänapäeval seotud ettevõtte pea iga äriprotsessiga ning isegi sularahaga arveldamine on praktiliselt võimatu, kui tarkvara ei toimi. Seega on pikaajaline ettevalmistus ainus viis, kuidas ära hoida võimalikud tõrked firma töös.
Eurole ülemineku protsess ei ole veel läbi. Kuna veebruaris asutakse kokku võtma jaanuari tulemusi ja koostama esimesi eurodes maksudeklaratsioone, tekitab see probleeme just neile, kes on jätnud eurole ülemineku käesoleva aasta algusesse. Kui probleemid peaksid ilmnema, on kindlasti soovitav kontakteeruda oma tarkvara esindajaga, mitte aga üritada neid muresid ise lahendada.
Autor: Katrin Peo